2014-05-15 Delårsrapport tre är 4 veckor bort, och det börjar bli dags att titta på vad vi vet och vad vi inte vet. Har följt Starbreeze sedan september 2013 och mitt inlägg utgår från att du redan har koll på bolaget. Jag kommer vara rakt på sak och lägga fram ett alternativ för hur man skulle kunna estimera siffrorna.
Vilka intäkter som är att vänta:
Payday 2 steam januari
Payday 2 steam februari
Payday 2 steam mars
Payday 2 retail
Payday 2, avtal med 505 games
Brothers: A Tale of Two Sons försäljning
Payday: The Heist
Payday: The Heist
Payday 2; steam januari: 4,4 miljoner.
Denna siffran har vi fått bekräftad av Starbreeze, jag har valt att göra min modell baserat på den. Vad ligger bakom siffran? vet vi det så kanske vi kan veta lite mer om hur det har gått i februari och mars. Vi som följt Starbreeze och läst mycket om steam i allmänhet, vet att försäljningen avtar ganska snabbt när spelet tappar platser. Vi vet även att steam topplistan handlar om omsättning i pengar och inte om antalet sålda spel. Hur beräknar man då försäljning? Jag har valt att testa vad jag kommer fram till med följande system:
Platsintervallerna:
Vi vet att
plats 1 är i särklass bäst, vi vet även att skillnaden mellan plats 2 och 5
förmodligen är större än skillnaden mellan plats 90 och 100. Därför har jag
valt att börja med att dela in topplistan i intervaller. Dessa intervall blir
större och större. Plats 1 har fått en egen, plats 2-4 är sedan 3 platser
lång(plats 2, 3 och 4). Efter det har jag utgått från siffran 3 och ökat varje
intervall med 50 % och avrundat... Detta ger intervaller som är 3 platser, 5
platser, 7 platser, 10 platser osv....se tabellen nedan. Jag har också antagit
att för varje nivå neråt, så tappar försäljningen med en ungefärlig lika stor
del procentuellt för att kunna räkna på det smidigt.
Plats 1
Plats 2-4
Plats 5-9
Plats 2-4
Plats 5-9
Plats 10-16
Plats 17-26
Plats 27-41
Plats 42-64
Plats 64-100
Sedan har jag testat med olika siffror för hur mycket försäljningen faller från en intervall till en annan. Jag har satt Plats 1 som 1000 försäljningspoäng i alla exempel.
Sedan har jag testat med olika siffror för hur mycket försäljningen faller från en intervall till en annan. Jag har satt Plats 1 som 1000 försäljningspoäng i alla exempel.
Fall per intervall | 30% | 40% | 50% | 60% |
Plats
1
|
1000 | 1000 | 1000 | 1000 |
Plats 2-4 | 700 | 600 | 500 | 400 |
Plats 5-9 | 490 | 360 | 250 | 160 |
Plats
10-16
|
343 | 216 | 125 | 64 |
Plats
17-26
|
240,1 | 129,6 | 62,5 | 25,6 |
Plats
27-41
|
168,07 | 77,76 | 31,25 | 10,24 |
Plats
42-64
|
117,649 | 46,656 | 15,625 | 4,096 |
Plats
64-100
|
82,3543 | 27,9936 | 7,8125 | 1,6384 |
Nästa steg är sedan att beräkna hur många försäljningspoäng som januari hade givit med de olika procentsatserna. Har gått igenom http://tools.garry.tv/steamchart/ och sammanställt ungefär hur många dagar som de olika Payday 2 produkterna har legat inom de lika intervallerna. Det hela är förmodligen ganska oexakt gjort. Om du som läser skulle hitta några fel så säg gärna till, så kan jag uppdatera mitt Excel ark och förbättra precisionen. Tror att det finns småfel i siffrorna nedan, men några dagar hit eller dit och några platser upp eller ner ger ganska litet utslag i resultatet, så jag tror inte eventuella fel påverkar precisionen i analysen nämnvärt.
Då börjar vi med Payday...i januar
Payday 2: Januari 2014 | |||||
Antal dagar | 30% | 40% | 50% | 60% | |
Plats
1
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 2-4 | 2 | 1 400 | 1 200 | 1 000 | 800 |
Plats 5-9 | 6 | 2 940 | 2 160 | 1 500 | 960 |
Plats
10-16
|
11 | 3 773 | 2 376 | 1 375 | 704 |
Plats
17-26
|
12 | 2 881 | 1 555 | 750 | 307 |
Plats
27-41
|
0 | 0 | 0 | 0 | |
Plats
42-64
|
0 | 0 | 0 | 0 | |
Plats
64-100
|
0 | 0 | 0 | 0 | |
31 | 10 994 | 7 291 | 4 625 | 2 771 |
Armored transport: Januari 2014 | |||||
Antal dagar | 30% | 40% | 50% | 60% | |
Plats
1
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 2-4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 5-9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
10-16
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
17-26
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
27-41
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
42-64
|
2 | 235 | 93 | 31 | 8 |
Plats
64-100
|
23 | 1 894 | 644 | 180 | 38 |
25 | 2 129 | 737 | 211 | 46 |
Gage 1: Januari 2014 | |||||
Antal dagar | 30% | 40% | 50% | 60% | |
Plats
1
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 2-4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 5-9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
10-16
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
17-26
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
27-41
|
2 | 336 | 156 | 63 | 20 |
Plats
42-64
|
15 | 1 765 | 700 | 234 | 61 |
Plats
64-100
|
13 | 1 071 | 364 | 102 | 21 |
30 | 3 171 | 1 219 | 398 | 103 |
Gage 2: Januari 2014 | |||||
Antal dagar | 30% | 40% | 50% | 60% | |
Plats
1
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 2-4 | 1 | 700 | 600 | 500 |
400
|
Plats 5-9 | 1 | 490 | 360 | 250 | 160 |
Plats
10-16
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
17-26
|
0 | 0 | 0 | 0 |
0
|
Plats
27-41
|
0 | 0 | 0 | 0 |
0
|
Plats
42-64
|
0 | 0 | 0 | 0 |
0
|
Plats
64-100
|
0 | 0 | 0 | 0 |
0
|
2 | 1 190 | 960 | 750 |
560
|
Nog med historisk data!
Sedan vet vi att Payday 2 drog in 4,4 miljoner på Steam... Tar man 4,4 miljoner och delar det med antalet poäng (som finns i de olika modellerna) så får vi hur många kronor varje poäng ger till Starbreeze.
30% | 40% | 50% | 60% | |
Total mängd poäng | 17 485 | 10 208 | 5 984 | 3 480 |
intäkter från steam / poäng | 252 | 431 | 735 | 1 264 |
Vad de olika intervallerna ger i intäkter per dag beroende på procentsats | ||||
30% | 40% | 50% | 60% | |
Plats 1 | 251 642 | 431 050 | 735 248 | 1 264 261 |
Plats 2-4 | 176 150 | 258 630 | 367 624 | 505 704 |
Plats 5-9 | 123 305 | 155 178 | 183 812 | 202 282 |
Plats 10-16 | 86 313 | 93 107 | 91 906 | 80 913 |
Plats 17-26 | 60 419 | 55 864 | 45 953 | 32 365 |
Plats 27-41 | 42 294 | 33 518 | 22 977 | 12 946 |
Plats 42-64 | 29 605 | 20 111 | 11 488 | 5 178 |
Plats 64-100 | 20 724 | 12 067 | 5 744 | 2 071 |
--------------------------------------------------------------------------------------------
Då var vi klara med modellerna
Om vi summerar vad modellen egentligen innebär så ser vi följande...
Payday 2: Februari 2014 | |||||
Antal dagar | 30% | 40% | 50% | 60% | |
Plats
1
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 2-4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 5-9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
10-16
|
4 | 1372 | 864 | 500 | 256 |
Plats
17-26
|
10 | 2401 | 1296 | 625 | 256 |
Plats
27-41
|
13 | 2185 | 1011 | 406 | 133 |
Plats
42-64
|
1 | 118 | 47 | 16 | 4 |
Plats
64-100
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
28 | 6076 | 3218 | 1547 | 649 | |
Armored transport: Februari 2014 | |||||
Antal dagar | 30% | 40% | 50% | 60% | |
Plats
1
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 2-4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 5-9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
10-16
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
17-26
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
27-41
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
42-64
|
1 | 118 | 47 | 16 | 4 |
Plats
64-100
|
4 | 329 | 112 | 31 | 7 |
5 | 447 | 159 | 47 | 11 | |
Gage 1: Februari 2014 | |||||
Antal dagar | 30% | 40% | 50% | 60% | |
Plats
1
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 2-4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 5-9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
10-16
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
17-26
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
27-41
|
2 | 336 | 156 | 63 | 20 |
Plats
42-64
|
3 | 353 | 140 | 47 | 12 |
Plats
64-100
|
3 | 247 | 84 | 23 | 5 |
8 | 936 | 379 | 133 | 38 | |
Gage 2: Februari 2014 | |||||
Antal dagar | 30% | 40% | 50% | 60% | |
Plats
1
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 2-4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0
|
Plats 5-9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
10-16
|
2 | 686 | 432 | 250 | 128 |
Plats
17-26
|
4 | 960 | 518 | 250 |
102
|
Plats
27-41
|
2 | 336 | 156 | 63 |
20
|
Plats
42-64
|
4 | 471 | 187 | 63 |
16
|
Plats
64-100
|
7 | 576 | 196 | 55 |
11
|
19 | 3030 | 1488 | 680 |
279
|
|
Intäkter Februari | 30% | 40% | 50% | 60% | |
Payday 2 | 1 528 868 | 1 386 918 | 1 137 337 | 820 778 | |
Payday 2: AT | 112 501 | 68 378 | 34 465 | 13 464 | |
Gage 1 | 235 575 | 163 570 | 97 650 | 47 641 | |
Gage 2 | 762 380 | 641 617 | 499 739 | 352 391 | |
Totalt Februari | 2 639 324 | 2 260 482 | 1 769 191 | 1 234 275 |
Så beroende på vilken modell folk tror på så har vi sålt för mellan 2,6 och 1,2 miljoner under februari.
Kontentan av februari är alltså att månaden varit den sämsta sedan Payday 2 släpptes.
-----------------------------------------------------------------------------------
Nu över till lite roligare mars.
Payday 2: Mars 2014 | |||||
Antal dagar | 30% | 40% | 50% | 60% | |
Plats
1
|
3 | 3000 | 3000 | 3000 | 3000 |
Plats 2-4 | 2 | 1400 | 1200 | 1000 | 800 |
Plats 5-9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
10-16
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
17-26
|
11 | 2641 | 1426 | 688 | 282 |
Plats
27-41
|
5 | 840 | 389 | 156 | 51 |
Plats
42-64
|
10 | 1176 | 467 | 156 | 41 |
Plats
64-100
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
31 | 9058 | 6481 | 5000 | 4174 | |
Armored transport: Mars 2014 | |||||
Antal dagar | 30% | 40% | 50% | 60% | |
Plats
1
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 2-4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 5-9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
10-16
|
1 | 343 | 216 | 125 | 64 |
Plats
17-26
|
3 | 720 | 389 | 188 | 77 |
Plats
27-41
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
42-64
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
64-100
|
6 | 494 | 168 | 47 | 10 |
10 | 1557 | 773 | 359 | 151 | |
Gage 1: Mars 2014 | |||||
Antal dagar | 30% | 40% | 50% | 60% | |
Plats
1
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 2-4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 5-9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
10-16
|
1 | 343 | 216 | 125 | 64 |
Plats
17-26
|
3 | 720 | 389 | 188 | 77 |
Plats
27-41
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
42-64
|
3 | 353 | 140 | 47 | 12 |
Plats
64-100
|
2 | 165 | 56 | 16 | 3 |
9 | 1581 | 801 | 375 | 156 | |
Gage 2: Mars 2014 | |||||
Antal dagar | 30% | 40% | 50% | 60% | |
Plats
1
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats 2-4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0
|
Plats 5-9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plats
10-16
|
1 | 343 | 216 | 125 | 64 |
Plats
17-26
|
3 | 720 | 389 | 188 |
77
|
Plats
27-41
|
4 | 672 | 311 | 125 |
41
|
Plats
42-64
|
0 | 0 | 0 | 0 |
0
|
Plats
64-100
|
11 | 906 | 308 | 86 |
18
|
19 | 2641 | 1224 | 523 |
200
|
|
Intäkter Mars | 30% | 40% | 50% | 60% | |
Payday 2 | 2 279 362 | 2 793 615 | 3 676 240 | 5 276 721 | |
Payday 2: AT | 391 914 | 333 099 | 264 230 | 190 436 | |
Gage 1 | 397 836 | 345 165 | 275 718 | 197 686 | |
Gage 2 | 664 708 | 527 505 | 384 856 | 252 577 | |
Totalt Mars | 3 733 820 | 3 999 385 | 4 601 044 | 5 917 421 |
Så beroende på vilken modell folk tror på så har vi sålt för mellan 3,7 och 5,9 miljoner under Mars. Sedan så finns ju även chansen att förstaplatsen givit "mer än standard".
-------------------------------------------------------
Summerar vi detta så ser vi att Febuari sålde bättre om de låga platserna är värda mer, medan Mars sålde bättre ifall topp-platserna är värda mest. Denna effekten "väger ut varandra" Som vi ser på bilden nedan.. Vilket gör att jag känner mig ganska säker med att säga att intäkterna från Payday 2 kommer landa på 10+ miljoner oavsett hur man räknar. Det finns dock en uppsida. OM, men bara om Payday 2 sålt extremt bra under rean och var "överlägsen 1a" så kan försäljningen vara bättre. Men även då tror jag vi kommer landa under 13 000 000.
------------------------------------------------------
Summerar vi detta så ser vi att Febuari sålde bättre om de låga platserna är värda mer, medan Mars sålde bättre ifall topp-platserna är värda mest. Denna effekten "väger ut varandra" Som vi ser på bilden nedan.. Vilket gör att jag känner mig ganska säker med att säga att intäkterna från Payday 2 kommer landa på 10+ miljoner oavsett hur man räknar. Det finns dock en uppsida. OM, men bara om Payday 2 sålt extremt bra under rean och var "överlägsen 1a" så kan försäljningen vara bättre. Men även då tror jag vi kommer landa under 13 000 000.
30% | 40% | 50% | 60% | ||
Totalt Januari | 4 400 000 | 4 400 000 | 4 400 000 | 4 400 000 | |
Totalt Februari | 2 639 324 | 2 260 482 | 1 769 191 | 1 234 275 | |
Totalt Mats | 3 733 820 | 3 999 385 | 4 601 045 | 5 917 421 | |
10 773 144 | 10 659 867 | 10 770 236 | 11 551 696 |
------------------------------------------------------
Payday 2 retail har tidigare stått för 20% av försäljningen...
Men retail försäljningen har även lägre marginaler och påverkas förmodligen inte av reorna på samma sätt.
Därav tänker jag mig ett påslag på 10% för retail ( 10 773 114 => 1 000 000).
Payday 2, avtal med 505 games. Avtalet är på 6 miljoner dollar och löper över 8 kvartal. Med dagens dollarkurs ger det 39 573 600 / 8 = 4 946 700. Detta utgår från att Starbreeze började bokföra intäkterna för avtalet under förra kvartalet och placerade dem i samma "pott" som övriga Payday 2 intäkter och från att de valt att dela upp intäkten jämnt över avtalets tid
Brothers: A Tale of Two Sons första hela kvartal efter "break even" är nu. Under förra kvartalet gav spelet 1,6 miljoner. Jag tippar på att vi får se en betydligt lägre summa och vågar bara räkna med 800 000.
Payday: The Heist sålde för 3 miljoner SEK under förra kvartalet. Här räknar jag med lågt och tänker mig att spelet dragit in lika lite som Brothers.
Vilka intäkter som är att vänta:
Payday 2 på steam total avrundat 11 000 000
Payday 2 retail 1 000 000
Payday 2, avtal med 505 games 4 946 700
Brothers: A Tale of Two Sons försäljning 800 000
Payday: The Heist 800 000
Totalt 18 546 700 avrundat till 18,5 MSEK
Payday: The Heist 800 000
Totalt 18 546 700 avrundat till 18,5 MSEK
Om alla kostnader är identiska med Q2 skulle vi då få följande siffror
> Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgår till 7,4 MSEK (1,6 MSEK).
Förra kvartalet var skillnaden mellan resultat före avskrivningar och resultat efter 4.8 miljoner.
Om siffran ligger kvar skulle det ge ett resultat före skatt på 2,6 miljoner
--------------------------------------------------------
Över hela prognosen har jag försökt vara försiktig...Tror man att försäljningen är mer viktad mot "toppen" av steam listan än i mina antaganden så har vi sålt bättre i mars, men sämre i februari. Om så är fallet bör detta ge en högre vinst i kronor. Vi kommer inte gå med förlust, utan kommer vissa plus för 3de kvartalet i rad, hur stora siffrorna blir återstår dock att se.
Uppsidan finns i rean och de 3 dagarna då vi toppade steam. I exemplet antar jag att en plats 1 placering säljer X antal procent mer än genomsnitt försäljningen från plats 2-4....Vad man verkligen säljer på plats 1 är däremot omöjligt att estimera. I min "källa", januaridata finn 0 plats 1 placeringar....det innebär att en viss snedvridning av modellen kan ha skett. Tror januariantaganden kan vara hyfsat korrekta, men är svårt att bedöma topp platserna.
Uppsidan finns i rean och de 3 dagarna då vi toppade steam. I exemplet antar jag att en plats 1 placering säljer X antal procent mer än genomsnitt försäljningen från plats 2-4....Vad man verkligen säljer på plats 1 är däremot omöjligt att estimera. I min "källa", januaridata finn 0 plats 1 placeringar....det innebär att en viss snedvridning av modellen kan ha skett. Tror januariantaganden kan vara hyfsat korrekta, men är svårt att bedöma topp platserna.
Riktigt bra analys, tack verkligen för du delar med dig. Gillar verkligen din approach och tror man kommer riktigt nära sanningen med det. Nice kontroll med oktober datan också.
SvaraRadera