torsdag 17 april 2014

Starbreeze - Q3 2013/2014 prognos


2014-05-15 Delårsrapport tre är 4 veckor bort, och det börjar bli dags att titta på vad vi vet och vad vi inte vet. Har följt Starbreeze sedan september 2013 och mitt inlägg utgår från att du redan har koll på bolaget. Jag kommer vara rakt på sak och lägga fram ett alternativ för hur man skulle kunna estimera siffrorna.

Vilka intäkter som är att vänta:
Payday 2 steam januari
Payday 2 steam februari
Payday 2 steam mars
Payday 2 retail
Payday 2, avtal med 505 games
Brothers: A Tale of Two Sons försäljning
Payday: The Heist

Payday 2; steam januari: 4,4 miljoner.
Denna siffran har vi fått bekräftad av Starbreeze, jag har valt att göra min modell baserat på den. Vad ligger bakom siffran? vet vi det så kanske vi kan veta lite mer om hur det har gått i februari och mars. Vi som följt Starbreeze och läst mycket om steam i allmänhet, vet att försäljningen avtar ganska snabbt när spelet tappar platser. Vi vet även att steam topplistan handlar om omsättning i pengar och inte om antalet sålda spel. Hur beräknar man då försäljning? Jag har valt att testa vad jag kommer fram till med följande system:

Platsintervallerna:
Vi vet att plats 1 är i särklass bäst, vi vet även att skillnaden mellan plats 2 och 5 förmodligen är större än skillnaden mellan plats 90 och 100. Därför har jag valt att börja med att dela in topplistan i intervaller. Dessa intervall blir större och större. Plats 1 har fått en egen, plats 2-4 är sedan 3 platser lång(plats 2, 3 och 4). Efter det har jag utgått från siffran 3 och ökat varje intervall med 50 % och avrundat... Detta ger intervaller som är 3 platser, 5 platser, 7 platser, 10 platser osv....se tabellen nedan. Jag har också antagit att för varje nivå neråt, så tappar försäljningen med en ungefärlig lika stor del procentuellt för att kunna räkna på det smidigt. 

Plats 1
Plats 2-4
Plats 5-9
Plats 10-16
Plats 17-26
Plats 27-41
Plats 42-64
Plats 64-100

Sedan har jag testat med olika siffror för hur mycket försäljningen faller från en intervall till en annan. Jag har satt Plats 1 som 1000 försäljningspoäng i alla exempel.

Fall per intervall 30% 40% 50% 60%
Plats 1
1000 1000 1000 1000
Plats 2-4 700 600 500 400
Plats 5-9 490 360 250 160
Plats 10-16
343 216 125 64
Plats 17-26
240,1 129,6 62,5 25,6
Plats 27-41
168,07 77,76 31,25 10,24
Plats 42-64
117,649 46,656 15,625 4,096
Plats 64-100
82,3543 27,9936 7,8125 1,6384

Nästa steg är sedan att beräkna hur många försäljningspoäng som januari hade givit med de olika procentsatserna. Har gått igenom http://tools.garry.tv/steamchart/ och sammanställt ungefär hur många dagar som de olika Payday 2 produkterna har legat inom de lika intervallerna. Det hela är förmodligen ganska oexakt gjort. Om du som läser skulle hitta några fel så säg gärna till, så kan jag uppdatera mitt Excel ark och förbättra precisionen. Tror att det finns småfel i siffrorna nedan, men några dagar hit eller dit och några platser upp eller ner ger ganska litet utslag i resultatet, så jag tror inte eventuella fel påverkar precisionen i analysen nämnvärt.

Då börjar vi med Payday...i januar

     Payday 2: Januari 2014
Antal dagar 30% 40% 50% 60%
Plats 1
0 0 0 0 0
Plats 2-4 2 1 400 1 200 1 000 800
Plats 5-9 6 2 940 2 160 1 500 960
Plats 10-16
11 3 773 2 376 1 375 704
Plats 17-26
12 2 881 1 555 750 307
Plats 27-41
0 0 0 0
Plats 42-64
0 0 0 0
Plats 64-100
0 0 0 0
31 10 994 7 291 4 625 2 771

Armored transport: Januari 2014
Antal dagar 30% 40% 50% 60%
Plats 1
0 0 0 0 0
Plats 2-4 0 0 0 0 0
Plats 5-9 0 0 0 0 0
Plats 10-16
0 0 0 0 0
Plats 17-26
0 0 0 0 0
Plats 27-41
0 0 0 0 0
Plats 42-64
2 235 93 31 8
Plats 64-100
23 1 894 644 180 38
25 2 129 737 211 46

Gage 1: Januari 2014
Antal dagar 30% 40% 50% 60%
Plats 1
0 0 0 0 0
Plats 2-4 0 0 0 0 0
Plats 5-9 0 0 0 0 0
Plats 10-16
0 0 0 0 0
Plats 17-26
0 0 0 0 0
Plats 27-41
2 336 156 63 20
Plats 42-64
15 1 765 700 234 61
Plats 64-100
13 1 071 364 102 21
30 3 171 1 219 398 103

Gage 2: Januari 2014
Antal dagar 30% 40% 50% 60%
Plats 1
0 0 0 0 0
Plats 2-4 1 700 600 500
              400
Plats 5-9 1 490 360 250 160
Plats 10-16
0 0 0 0 0
Plats 17-26
0 0 0 0
                  0
Plats 27-41
0 0 0 0
                  0
Plats 42-64
0 0 0 0
                  0
Plats 64-100
0 0 0 0
                  0
2 1 190 960 750
              560

Nog med historisk data!
Sedan vet vi att Payday 2 drog in 4,4 miljoner på Steam... Tar man 4,4 miljoner och delar det med antalet poäng (som finns i de olika modellerna) så får vi hur många kronor varje poäng ger till Starbreeze.






30% 40% 50% 60%
Total mängd poäng 17 485 10 208 5 984 3 480
intäkter från steam / poäng 252 431 735 1 264


Vad de olika intervallerna ger i intäkter per dag beroende på procentsats
30% 40% 50% 60%
Plats 1 251 642 431 050 735 248 1 264 261
Plats 2-4 176 150 258 630 367 624 505 704
Plats 5-9 123 305 155 178 183 812 202 282
Plats 10-16 86 313 93 107 91 906 80 913
Plats 17-26 60 419 55 864 45 953 32 365
Plats 27-41 42 294 33 518 22 977 12 946
Plats 42-64 29 605 20 111 11 488 5 178
Plats 64-100 20 724 12 067 5 744 2 071

--------------------------------------------------------------------------------------------

Då var vi klara med modellerna 

Om vi summerar vad modellen egentligen innebär så ser vi följande...

     Payday 2: Februari 2014
Antal dagar 30% 40% 50% 60%
Plats 1
0 0 0 0 0
Plats 2-4 0 0 0 0 0
Plats 5-9 0 0 0 0 0
Plats 10-16
4 1372 864 500 256
Plats 17-26
10 2401 1296 625 256
Plats 27-41
13 2185 1011 406 133
Plats 42-64
1 118 47 16 4
Plats 64-100
0 0 0 0 0
28 6076 3218 1547 649
Armored transport: Februari 2014
Antal dagar 30% 40% 50% 60%
Plats 1
0 0 0 0 0
Plats 2-4 0 0 0 0 0
Plats 5-9 0 0 0 0 0
Plats 10-16
0 0 0 0 0
Plats 17-26
0 0 0 0 0
Plats 27-41
0 0 0 0 0
Plats 42-64
1 118 47 16 4
Plats 64-100
4 329 112 31 7
5 447 159 47 11
Gage 1: Februari 2014
Antal dagar 30% 40% 50% 60%
Plats 1
0 0 0 0 0
Plats 2-4 0 0 0 0 0
Plats 5-9 0 0 0 0 0
Plats 10-16
0 0 0 0 0
Plats 17-26
0 0 0 0 0
Plats 27-41
2 336 156 63 20
Plats 42-64
3 353 140 47 12
Plats 64-100
3 247 84 23 5
8 936 379 133 38
Gage 2: Februari 2014
Antal dagar 30% 40% 50% 60%
Plats 1
0 0 0 0 0
Plats 2-4 0 0 0 0
0
Plats 5-9 0 0 0 0 0
Plats 10-16
2 686 432 250 128
Plats 17-26
4 960 518 250
102
Plats 27-41
2 336 156 63
20
Plats 42-64
4 471 187 63
16
Plats 64-100
7 576 196 55
11
19 3030 1488 680
279
Intäkter Februari 30% 40% 50% 60%
Payday 2 1 528 868 1 386 918 1 137 337 820 778
Payday 2: AT 112 501 68 378 34 465 13 464
Gage 1 235 575 163 570 97 650 47 641
Gage 2 762 380 641 617 499 739 352 391
Totalt Februari 2 639 324 2 260 482 1 769 191 1 234 275

Så beroende på vilken modell folk tror på så har vi sålt för mellan 2,6 och 1,2 miljoner under februari. 
Kontentan av februari är alltså att månaden varit den sämsta sedan Payday 2 släpptes.

-----------------------------------------------------------------------------------

Nu över till lite roligare mars.

     Payday 2: Mars 2014
Antal dagar 30% 40% 50% 60%
Plats 1
3 3000 3000 3000 3000
Plats 2-4 2 1400 1200 1000 800
Plats 5-9 0 0 0 0 0
Plats 10-16
0 0 0 0 0
Plats 17-26
11 2641 1426 688 282
Plats 27-41
5 840 389 156 51
Plats 42-64
10 1176 467 156 41
Plats 64-100
0 0 0 0 0
31 9058 6481 5000 4174
Armored transport: Mars 2014
Antal dagar 30% 40% 50% 60%
Plats 1
0 0 0 0 0
Plats 2-4 0 0 0 0 0
Plats 5-9 0 0 0 0 0
Plats 10-16
1 343 216 125 64
Plats 17-26
3 720 389 188 77
Plats 27-41
0 0 0 0 0
Plats 42-64
0 0 0 0 0
Plats 64-100
6 494 168 47 10
10 1557 773 359 151
Gage 1: Mars 2014
Antal dagar 30% 40% 50% 60%
Plats 1
0 0 0 0 0
Plats 2-4 0 0 0 0 0
Plats 5-9 0 0 0 0 0
Plats 10-16
1 343 216 125 64
Plats 17-26
3 720 389 188 77
Plats 27-41
0 0 0 0 0
Plats 42-64
3 353 140 47 12
Plats 64-100
2 165 56 16 3
9 1581 801 375 156
Gage 2: Mars 2014
Antal dagar 30% 40% 50% 60%
Plats 1
0     0 0 0 0
Plats 2-4 0     0 0 0
0
Plats 5-9 0     0 0 0 0
Plats 10-16
1    343 216 125 64
Plats 17-26
 3    720 389 188
77
Plats 27-41
4    672 311 125
41
Plats 42-64
0    0 0 0
0
Plats 64-100
11   906 308 86
18
19   2641 1224 523
200
Intäkter Mars 30% 40% 50% 60%
Payday 2 2 279 362 2 793 615 3 676 240 5 276 721
Payday 2: AT 391 914 333 099 264 230 190 436
Gage 1 397 836 345 165 275 718 197 686
Gage 2 664 708 527 505 384 856 252 577
Totalt Mars 3 733 820 3 999 385 4 601 044 5 917 421

Så beroende på vilken modell folk tror på så har vi sålt för mellan 3,7 och 5,9 miljoner under Mars. Sedan så finns ju även chansen att förstaplatsen givit "mer än standard".

-------------------------------------------------------

Summerar vi detta så ser vi att Febuari sålde bättre om de låga platserna är värda mer, medan Mars sålde bättre ifall topp-platserna är värda mest. Denna effekten "väger ut varandra" Som vi ser på bilden nedan.. Vilket gör att jag känner mig ganska säker med att säga att intäkterna från Payday 2 kommer landa på 10+ miljoner oavsett hur man räknar. Det finns dock en uppsida. OM, men bara om Payday 2 sålt extremt bra under rean och var "överlägsen 1a" så kan försäljningen vara bättre. Men även då tror jag vi kommer landa under 13 000 000.

30% 40% 50% 60%
Totalt Januari 4 400 000 4 400 000 4 400 000 4 400 000
Totalt Februari 2 639 324 2 260 482 1 769 191 1 234 275
Totalt Mats 3 733 820 3 999 385 4 601 045 5 917 421
10 773 144 10 659 867 10 770 236 11 551 696

------------------------------------------------------


Payday 2 retail har tidigare stått för 20% av försäljningen...

Men retail försäljningen har även lägre marginaler och påverkas förmodligen inte av reorna på samma sätt.
Därav tänker jag mig ett påslag på 10% för retail ( 10 773 114 => 1 000 000).

Payday 2, avtal med 505 games. Avtalet är på 6 miljoner dollar och löper över 8 kvartal. Med dagens dollarkurs ger det 39 573 600 / 8 = 4 946 700. Detta utgår från att Starbreeze började bokföra intäkterna för avtalet under förra kvartalet och placerade dem i samma "pott" som övriga Payday 2 intäkter och från att de valt att dela upp intäkten jämnt över avtalets tid

Brothers: A Tale of Two Sons första hela kvartal efter "break even" är nu. Under förra kvartalet gav spelet 1,6 miljoner. Jag tippar på att vi får se en betydligt lägre summa och vågar bara räkna med 800 000.

Payday: The Heist sålde för 3 miljoner SEK under förra kvartalet. Här räknar jag med lågt och tänker mig att spelet dragit in lika lite som Brothers.

Vilka intäkter som är att vänta:

Payday 2 på steam total avrundat              11 000 000
Payday 2 retail                                           1 000 000
Payday 2, avtal med 505 games                   4 946 700
Brothers: A Tale of Two Sons försäljning          800 000
Payday: The Heist                                           800 000

Totalt                                                             18 546 700 avrundat till 18,5 MSEK


Om alla kostnader är identiska med Q2 skulle vi då få följande siffror

> Nettoomsättningen uppgår till 18,5 MSEK ( 4,9 MSEK).
> Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgår till 7,4 MSEK (1,6 MSEK).

Förra kvartalet var skillnaden mellan resultat före avskrivningar och resultat efter 4.8 miljoner.
Om siffran ligger kvar skulle det ge ett resultat före skatt på 2,6 miljoner

--------------------------------------------------------

Över hela prognosen har jag försökt vara försiktig...Tror man att försäljningen är mer viktad mot "toppen" av steam listan än i mina antaganden så har vi sålt bättre i mars, men sämre i februari. Om så är fallet bör detta ge en högre vinst i kronor. Vi kommer inte gå med förlust, utan kommer vissa plus för 3de kvartalet i rad, hur stora siffrorna blir återstår dock att se.

Uppsidan finns i rean och de 3 dagarna då vi toppade steam. I exemplet antar jag att en plats 1 placering säljer X antal procent mer än genomsnitt försäljningen från plats 2-4....Vad man verkligen säljer på plats 1 är däremot omöjligt att estimera. I min "källa", januaridata finn 0 plats 1 placeringar....det innebär att en viss snedvridning av modellen kan ha skett. Tror januariantaganden kan vara hyfsat korrekta, men är svårt att bedöma topp platserna.

1 kommentar:

  1. Riktigt bra analys, tack verkligen för du delar med dig. Gillar verkligen din approach och tror man kommer riktigt nära sanningen med det. Nice kontroll med oktober datan också.

    SvaraRadera