måndag 21 juli 2014

Starbreeze - DLC-genomgång del 1, försäljning Q4-2014

I augusti 2013 släpptes Payday 2. Redan när spelet släpptes fanns planer på mer innehåller i from av DLC-packet(nedladdningsbart innehåll som kostar pengar) och fria uppdateringar. Sedan augusti 2013 har det släpps 7 sådana packet, som användarna har haft möjlighet att köpa för att expandera sin Payday 2 upplevelse. Dessa pakets försäljning, har likt Payday 2 gått att följa via steams hemsida och via ett tredjepartsverktyg vid namn Steam Top Sellers. Dessa hemsidor går att nå via länkarna nedan. Steam store tillhandahåller den nuvarande försäljningen och Steam Top Sellers går att använda för att se historik. Hemsidorna är väldigt bra för att se nuläget och för att se historian för en enskild produkt, men är sämre när man ska jämföra produktsläpp mot produktsläpp. För någon vecka sedan började jag därför ett projekt för att underlätta jämförelsen av olika DLC produkter.

http://store.steampowered.com/
http://tools.garry.tv/steamchart/

Förutsättningar/Process

(hoppa över detta om du enbart är intresserad av resultatet):

På http://tools.garry.tv/steamchart/ finns ett API som underlättar hämtning av data från hemsidan. Kort så innebär det, att man via anrop mot specifika URL:er, kan hämta hem sidans innehåll. I detta fallen så har jag kunnat skicka ett anrop mot sidan och få tillbaka försäljningsdata. Detta har jag gjort några gånger tills jag haft all försäljningsdata tillgängligt i ett dokument. Sedan har jag fixat till formatet, lagt in det i Excel och sorterat upp all data. Denna process har innehållit manuella steg(dock inga större, då det mesta går att lösa genom olika funktioner i Excel) vilket gör att det kan förekomma fel i grafer nedan. Mina grafer nedan kommer heller aldrig kunna bli bättre eller mer precisa än vad som http://tools.garry.tv/steamchart/ skickar till mig. http://tools.garry.tv/steamchart/ var i sin tur beroende av steam, vilket innebär att eventuella störningar i uppdateringarna från steam kan ha skapat felaktigheter i graferna.

Fram till i början av detta år, så sparade http://tools.garry.tv/steamchart/ ner en datapunkt var 60:de minut. Sedan började de istället uppdatera var 10:de minut. Detta gör att produkter släppta 2013, kommer ha mindre exakta grafer än de som släpptes under 2014. Detta har även gjort att jag behövt anpassa informationen så att varje data-punk är i synk. Har data för ett specifikt klockslag saknats så har jag istället använt den senaste existerande data-punkten. Jag tror inte detta kommer påverka resultatet av jämförelsen nämnvärt, men vill ändå påpeka detta. Då merparten av nedanstående grafer spänner över en lång tidsperiod så syns inte alla ojämnheter i diagrammen.

Produkter och när de föst dök upp på steam

förkortning           pris            released
Armored Transport AT 6,99 14-nov
Gage Weapon Pack #01 Gage1 4,99 05-dec
Gage Weapon Pack #02 Gage2 4,99 30-jan
Gage Mod Courier Mod 4,99 10-apr
Gage Sniper Pack Sniper 4,99 08-maj
Big Bank Big Bank 6,99 17-jun
Gage Shotgun Pack Shotgun 4,99 03-jul

Starbreeze använder sig av ett brutet räkenskapsår som börjar den 01-jul och pågår fram till sista juni nästa år. Detta innebär att Q1 pågår mellan jul-sep, Q2 mellan okt-dec, Q3 mellan jan-mar och Q4 mellan apr-jun. Baserat på detta så kan man fördela det senaste årets spelsläpp enligt följande. Då Payday 2 inte är ett DLC så kommer det inte vara med i jämförelsen och jag kommer därför börja med att jämföra produkterna som släpptes i Q2. Jag kommer sedan fortsätta med Q3 och tillslut avsluta med Q4.

Q1 = Payday
Q2 = AT + Gage1
Q3 = Gage2
Q4 = Mod + Sniper + Big Bank


Om graferna


Värdet 0 i X-axeln är tidpunkten då produkten först dök upp på steam. Om en produkt släppts och först 2 timmars senare dykt upp på topp 100, så syns inte de första 2 timmarna i grafen. Värdet på X-axeln är antalet minuter som gått från släppet. Det går 1440 minuter på ett dygn och därav har jag valt intervaller på 1440 minuter. Y-axeln representerar spelets plats på steams topp 100 lista. På produkter som släppts från och med Q3 så kan ni se att de ofta börjar på en lägre plats än produkter släppta under Q2. Detta beror på att http://tools.garry.tv/steamchart/ övergick från 1 uppdatering i timmen till 6 uppdateringar per timme. Detta gör att den första uppdateringen enbart innehåller de första 10 minuterna av försäljning för spel som släppts från och med Q3. DLC släppta under Q2's första placering innehåller försäljning från 60 minuter.

OBS: när en produkt trillat ut och stannat ute under några timmar så anser jag att deras release-fönster är över och jag slutar följa produkten. Framtida placeringar efter detta anser jag har mer att göra med reor och events än själva produktens slagkraft. Alla diagram nedan behandlar enbart hur produkten har presterat under detta release-fönster.

Q2 Armored Transport(AT) och Gage Weapon Pack #01(Gage1).


Armored Transport vs Gage Weapon Pack #1

Kommentar: Gage1 startar bättre, sedan tar AT igen det under en kort period, innan Gage1 åter återtar bästsäljarplatsen i förhållande till hur lång tid som har gått. Gage1 ligger i princip hela tiden över AT's trendlinje och håller sig kvar på topp hundra längre.

I Q2 gjorde alltså Starbreeze 2 DLC släpp och kunde konstatera att det senare sålde bättre. De konstaterade även att billiga vapen gick lättare att sälja än lite dyrare banor. Utifrån detta tror jag att de beslutade att i huvudsak satsa på vapen DLC.

Q3 Gage Weapon Pack #02(Gage2) - vs Q2 släppen.


Q3 innehöll enbart ett DLC paket. Paket i fråga var närmast identiskt med det senaste släppet(Gage1) sett till innehåll, branding och prissättning. Nedan följer samma diagram som under Q2, fast denna gång innehåller diagrammet även Gage2.


Armored Transport vs Gage1 vs Gage2


Kommentar: Gage2 verkar enligt grafen sälja mer likt AT än Gage1. Detta tror jag är anledningen till att det efter Gage2 aldrig kom ett Gage3 och att Starbreeze istället övergick till en mer innehållsspecifik branding av DLC. Jag tror även att Gage2's relativt svaga siffror var anledningen till att inga fler DLC släpptes på ett tag. Starbreeze snackar själv om hur viktigt det är att lyssna på publiken, och när detta DLC inte sålde i nivå med det senaste valde nog Starbreeze att ta det lite lugnt med DLC. Överlag så var släppen av DLC under Q3 sämre än Q2 och detta tror jag bidrog till det sämre resultatet i Q3.

Q4 Mod + Sniper + Big Bank - med Gage2 som benchmark.


Gage Mod Courier vs Gage Weapon Pack #02

Gage Sniper Pack vGage Weapon Pack #02

Big Bank vGage Weapon Pack #02


Kommentar: Gage Mod Courier hade som vi ser en högre topp än Gage2 vilket tyder på att det communityn var glada över ett nytt DLC packet. Detta följdes av ett brantare fall(som kanske förklaras av den högre toppen) och sedan en jämn kurva sett till slutet av releasefönstret. Gage Sniper Pack hade en liknande topp, ett något brantare fall och packet höll sig sedan på topp 100 en något kortare tid än Gage2. Avslutningsvis så har vi Big bank som efter släppet fick en längre topp och ett brantare fall än Gage2. Dock så följdes detta av en stor rekyl som lyfte upp produkten till respekterade listplaceringar igen där den stannade under lång tid.

Jämför man med Q3 som enbart hade Gage2, så borde enbart Gage Mod Courier varit tillräckligt för att Q4 skulle nå upp till Q3's försäljning av nya DLC. Efter det släpptes Gage Sniper Pack (ett mindre fall tillbaka i jämförelse med Gage2) och Big Bank (ett stort steg framåt). Av graferna att döma så tror jag att de "nya släppen" under Q4 sålt mer än dubbelt så mycket som det nya släppet i Q3 gjorde.

Av graferna att döma är min slutsats att Q4 borde vara det kvartalet under räkenskaps-året som Starbreeze sålt överlägset mest av nysläppta DLC paket. Till detta tillkommer så klart även de gamla DLC produkter som fortsätter sälja kvartal för kvartal.


Detta är det första inlägget (av 2) där jag jämför de olika DLC-paketen som Starbreeze har släppt. Del 2 kommer innehålla Gage Shotgun Pack, kvartalsoberoende jämförelser, läsare-önskemål och jämförelser där alla packet tas med på en gång.

Om någon hittar några felaktigheter så skriv dem gärna i kommentarsfältet så att jag kan rätta mitt inlägg.

6 kommentarer:

  1. Mycket intressant! Och ett stort tack för att du delar med dig av informationen och allt jobb du lägger på att ta fram den!

    SvaraRadera
  2. Grymt bra jobbat. Kul att se att du har jobbat lite med web api:et.

    Jag lyckas få t.ex. ett år av data att synnas med t.ex.

    http://tools.garry.tv/steamchart/?show=218620&range=360

    Men hur har du gjort för att få det i ett format du kan spara ner till excel?

    För att du är så grym och delar med dig känner jag mig också tvugen att dela med mig ett projekt jag har jobbbat lite på. Minns du hur Mozzez estimerade spelarbasen som "hela steam gruppen" / 0.137 (antal som har achievat bear mask från global achievement). Genom att använda Steam API och loopa genom alla användare i Steam gruppen så har jag initialt kommit fram till att bara ca 60% utav de som är med i gruppen har faktiskt använt masken ingame och därmed un-lockat achievement. Då får man 950k*0,6 / 0,137 = 4.16M är Steam spelar basen.

    Jag säger initialt då det var när jag bara loopade genom 10 000 användare, ska loopa genom hela gruppen, tar ett tag... (3 dygn för min snabba jobb dator :)). Och sen vill jag dubbelkolla med de andra achievement som hockey mask, m.m. som också kräver att man joinar Steam gruppen för att få tillgång till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack =)

      Vill inte skriva öppet exakt hur jag gör för att hämta hem all data.

      Använder mig inte av den länken du postade utan av en annan.
      Har lagt till ett kontaktformulär på bloggen, skriv där så ger jag dig instruktioner hur du gör för att hämta hem allt eller delar av informationen som presenteras i graferna på http://tools.garry.tv/steamchart/.

      Radera
  3. tack olle89

    jag uppskattar sånt här i stället för prat , detta är fakta , som man kan stödja sig på
    otroligt arbete du lägger ner på starbreeze .
    ps jag tror på bättre resultat över förväntan . och mitt nick är jimsteinman

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack jimsteinman, orden "detta är fakta" värmde.

      Radera
  4. Grymt! Kul att se att DLC säljer bättre å bättre. Har förmodligen med ökad kundbas att göra. Dock ett varningens finger för att #1 placeringen kan jämna ut senare skillnader, vilket kan vara lite småklurigt att korrigera för.

    SvaraRadera