fredag 25 juli 2014

Starbreeze - DLC-genomgång del 2, Topplaceringar

I början av denna vecka släppte jag första delen av min jämförelse av Starbreeze och företagets olika DLC produkter. Den delen handlade om produkt mot produkt jämförelser, i ett perspektiv som hade för avsikt att ge ökad klarhet i hur DLC försäljningen har förändrats kvartal för kvartal. I denna del kommer jag fortsätta fokuseringen på kvartalsbaserad jämförelse. Jag kommer dock använda mig av en mindre del av releaseperioden i jämförelsen. Denna del av min serie inlägg, var inte planerad från början. Den kom till då en kommentar påpekade vikten av försäljningen när DLC paketen ligger i topp, i förhållande till hela releasefönstret. För dig som inte läst del 1, så rekommenderar jag att du börjar med den. Den beskriver bland annat vilken data som presenteras i graferna.


1:a placeringar

Jag fick följande kommentar till del 1: ”Dock ett varningens finger för att #1 placeringen kan jämna ut senare skillnader”. Jag fick kommentaren då jag i stor utsträckning fokuserade på hela releasefönstret. Som svar på detta vill jag börja med att presentera information om hur länge de olika produkterna lyckades hålla sig på plats 1. Det inte finns något sätt att avläsa från min data, ifall en förstaplats är bättre eller sämre än en annan förstaplats(titeln kan inte klättra högre när den har nått plats 1). Därför blir tiden spenderad på förstaplatsen en avgörande parameter. Nedan följer en summering av hur länge de olika produkterna låg på plats 1 under releasefönstret. Då AT, Gage1 och Gage2 aldrig nådde förstaplatsen så finns dem inte med i jämförelsen(för förklaring av förkortningar så hänvisar jag till del 1).

Q4
Gage Mod 190
Sniper 110
Big Bank 1460
Q1 14/15
Shotgun 329

Ingen av titlarna som släpptes under Q2 eller Q3 nådde förstaplatsen. Under Q4 nådde alla 3 titlarna förstaplatsen. Av dessa så höll sig Big Bank kvar längst tid. Big Bank lyckade hålla förstaplatsen hela 1460 minuter, vilket motsvarar 24 timmar och 20 minuter. Detta var den första gången som ett DLC paket släppt av Starbreeze nådde plats 1 på Steams bästsäljarlista och stannade kvar där mer än ett dygn. Det blir dock ganska svårt att jämföra Q4 med tidigare kvartal, då Q4 var det första kvartalet som något av DLC paketen nådde en första palts på Steams bästsäljarlista.

Topp 5 placeringar

För att få till en mer intressant jämförelse övergår jag istället till topp 5 placeringar. Värdena nedan representerar hur lång tid de olika paketen tog på sig innan de tappade sin topp 5 placering. Jag börjar räkna vid tillfället paketen tog sig in på topp 5 och slutar räkna så fort det trillat ur topp 5.


Q2      minuter timmar
AT 590 9:50
Gage1 1730 28:50
Q3
Gage2 1420 23:40
Q4
Gage Mod 1410 23:30
Sniper 510 8:30
Big Bank 2610 43:30
Q1 14/15
Shotgun 2240 37:20


Som ni kan se i tabellen ovan eller i grafen nedan, så slog Q4 både Q2 och Q3 med hästlängder i antal timmar som produkterna låg på topp 5. Detta gjorde som sagt även Q4 om man ser till antalet dagar på förstaplatsen. Anmärkningsvärt är att Q1 13/14 har fått en bättre start än Q4 och att Shotgun DLC har haft fler timmar på topp 5 än Gage Mod och Sniper tillsammans. 

Big Bank är den första delen i en serie bestående av 3 paket som presenterade på E3(en spelmässa) 2014. Andre delen förväntas komma någon gång under Q1 14/15. Skulle den delen klara sig lika bra som Big Bank, så finns det god chans att Q1 14/15 får mer framgångsrika DLC släpp än Q4. Det senaste släppet tyder alltså inte på att vi har passerat toppen.




Jag avslutade del 1 med följande summering:

”Av graferna att döma är min slutsats att Q4 borde vara det kvartalet under räkenskaps-året som Starbreeze sålt överlägset mest av nysläppta DLC paket. Till detta tillkommer så klart även de gamla DLC produkterna som fortsätter sälja kvartal för kvartal.”

Av allt som kommit fram i denna jämförelse att döma, så verkar min slutsats från del 1 stämma. Jag har inte upptäckt något som minskar styrkan i mitt antagande. Jag känner nu att jag med stor säkerhet kan fastslå följande om DLC paketen som släppts under Q4(i jämförelse med de som släppts under tidigare kvartal).

1: De har nått högst placeringar på Steam topp 100
2: De har behållit höga placeringar under längst tid
3: De har hållit sig kvar på topp 100 under längst tid


Detta är det andra inlägget (av vad jag tror stannar vid 3 inlägg) där jag jämför de olika DLC-paketen som Starbreeze har släppt. Del 3 kommer innehålla Gage Shotgun Pack vs övriga och eventuella-önskemål.

Om någon hittar några felaktigheter så skriv dem gärna i kommentarsfältet så att jag kan rätta mitt inlägg.

2 kommentarer:

  1. Har samma data som du har men har inte haft tid att bearbeta och presentera det. Ett sätt som jag funderade på var att ge varje placering ett värde Säg att placering 1=100%, 25=75% etc multiplicera med tiden / dygn (perioderna Garry använt för att dra ner data är ju olika över året) Det borde då ge en jämförelse siffra där du direkt kan läsa av att produkt X nådde jämförelsetalet Y efter en månad. Denna data kan också presenteras i diagram form och då datan enbart ökar så borde du lätt kunna se och jämföra varje produkt och se vilken som sålt bäst. Om man vill räkna med summer sale och helger så kan man lägga in en multiplikator vid dessa tillfällen dvs att varje värde vid summersale multipliceras med 3 (dvs 3 gånger normal försäljning per tidsenhet)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gjorde det för Q3. Har funderat på att även göra det för Q4 men har inte riktigt tid att sitta med det just nu (det krävs en hel del trigande för att få ihop alla nivårer). Det krävs också väldigt många antaganden för att få ordning på det vilket gör metoden osäker. Vet inte om jag kommer göra det igen i dagsläget.
      http://jakten.blogspot.se/2014/04/starbreeze-q3-20132014-prognos.html

      Radera