torsdag 3 april 2014

INEV Studios - April 2014 - 3,99 kr

Värde: ca 20 miljoner
Rekommendation: Köp

Produkterna
Fondkraft.se, hemsida som hjälper privatkunder med PPM sparande.
I mina ögon en död tjänst som inte ser ut att användas. Inga PM har kommit om den sedan introduktionen men det är tänkt att hemsidan ska genera pengar i form av vidare förmedling, från hemsidan, till fondbolag. Avtal finns med 5 bolag och deras fonder syns på hemsidan. Inför listningen på aktietorget skrev man "Fondkraft International är under förhandling med bolag som innehar kunder för PPM-sparande". Inget om detta har dock förmedlats sedan introduktionen. Fondkraft är genom en goodwill post på 1 937 158 med i balansräkningen och kommer skrivas av under de kommande 5 åren. Fondkraft köptes in för 2 000 000 kr under 2013. 

Appar
Företaget har också en större mängd IOS appar i sin portfolio(för en större lista se länken nedan). När företaget introducerades på aktietorget valde företaget att nämna 2 av dessa Lords of Demion och Vattenpass. Vattenpass var en mindre "hit" för ett tag sedan och lyckades ta sig upp på topp 5 listan i Sverige, den ligger dock inte kvar på topp 100 och jag antar därmed att den har "dött" i den hårda konkurrensen som finns på appmarknaden. Då INEV valde att nämna vattenpass i samband med introduktionen, så utgår jag från att ingen av de övriga apparna (bortsett från Lords of Demion) går bättre än Vattenpass. Enstaka appar kanske säljs, men förmodligen ej för några stora summor. Mellan januari och november 2013 så drog bolaget in sammanlagt 193 698 kr i intäkter, vilket tyder på att deras existerande appar inte direkt ger så stor avkastning.



Lords of Demion
Lords of Demion släpptes 26 februari i år och 2 dagar senare skrev INEV "Spelet har fram tills idag laddats ner i 19 länder och en del spelare har redan börjat handla i spelet för riktiga pengar.". Antalet spelare verkar än så länge vara väldigt få, men vissa verkar ha hittat spelet och enligt PM så har vissa av dem köpt saker i spelet. Slår spelet så kan det säkert dra in en del pengar, men tror inte att man ska hoppas på för mycket. I mina ögon så tror jag att man gör bäst i att räkna "Demion" som ett experiment, som inte tagit fart än, men som om det skulle ge intäkter är en "bonus".

-------------------------------------------

Över till det roligare... INEV driver nämligen även ett annonsnätverk...

-------------------------------------------

adProton 
adProton är ett annonsnätverk där INEV Studios marknadsför sina spel och säljer annonsutrymme till andra företag. "Med adProton kan vi sälja annonsplatser, marknadsföra våra egna spel kostnadsfritt, samt använda annonsutrymme som betalningsmedel mot ägande i spel utvecklade av andra företag." adProton är i mina ögon vad som gör INEV intressant. adProton ger intäkter bland annat baseras på en intäktsmodell där annonsören betalar för varje ny användare som vidareförmedlas genom adProton. adProton kan även användas som ett verktyg av INEV för kostnadsfri marknadsföring av egna produkter. adProton presenterar i dagsläget 37 miljoner annonser i månaden för besökare. adProton kan även användas för att sluta avtal med andra parter, där INEV får tillgång till delar av parternas intäkter, i utbytte mot marknadsföring via plattformen.

Plarium avtalen
Den 16:e januari 2014 ingick INEV Studios avtal med spelbolaget Plarium. Plarium har gjort ett spel som heter "Total Domination", googlar man på spelet så hittar man att trailern har över 1,8 miljoner visningar på youtube(vem kollar ens på en trailer för ett mobilspel?), 1677 recensioner på Itunes (med 5:or i snitt), 500 000 aktiva spelare på Facebook och 20 miljoner ska ha spelat spelet enligt utvecklaren. Avtalet innebär att Plarium kommer att använda sig av INEV Studios annonsnätverk adProton för att marknadsföra sitt spel Total Domination. Efter en månad begär Plarium utöka räckvidden i avtalet och kommer nu annonsera till fler länder(en utökning, då det varit lyckat). Den 20 mars utökades sedan avtalet igen och StormFall: Age of War(gjort av samma team) ska nu också marknadsföras genom adProton. StormFall har över 1 miljon likes på Facebook och över 1 miljon aktiva spelare på samma plattform.

Det första förvärvet
Den 26 mars i år släppte INEV information om att de förvärvat ett spel som ska lanseras i April 2014. Spelet har utvecklats av en kinesisk utvecklare "som med tidigare spel nått topp 10 mest nedladdade appar på den amerikanska App Store". Förvaret ska ha skett för en mindre summa, och avtalet innebär att INEV och utvecklaren kommer dela på intäkterna i utbyte mot att INEV står för marknadsföringen.

Grundsystem för utveckling
Demion bygger på ett system som lagts mycket jobb på och som ska ge INEV möjligheten att enkelt och snabbt kunna skapa nya spel till ett flertal plattform så som iPhone, Android, Windows Phone, WEB, Facebook. När man byggde Demion byggde man alltså inte en App, utan en plattform som ska kunna användas för att ta fram andra appar snabbt och Demion var enbart första produkten. Vi kan alltså förvänta oss snabbare utveckling av appar i fortsättningen (och till flera plattformar parallellt). INEV har även avtal med 15 utvecklare (istället för egna anställda) runt om i världen som kommer kunna använda plattformen för att utveckla appar till INEV.

--------------------
Mål 2014 och siffror
"Verksamhetsmål
- 2014 publicera minst 50 appar.
- 2014 uppnå 100 000 000 annonsvisningar i adProton på månadsbasis."

Att publicera 50 appar är en hög siffra, men det säger en del om självsäkerheten i att det hela är en bra modell. Apparna förväntas komma in genom en blandning av egenutvecklade (tillsammans med partners) och förvärv. Förvärven lär fortsätta enligt en delad intäkts modell där INEV går in och marknadsför mot en del av vinsten. 

Uppnå 100 000 000 annonsvisningar... i december gjorde man en prognos att företaget skulle komma upp i 27 miljoner till mars. Annonsvisningarna i mars uppgick till 37 miljoner. Under årets första månader har man slagit prognoserna månad för månad och med nuvarande fart lär inte 100 miljoner innan året är slut vara ett problem.

Annonsvisningar

December: 17 miljoner
Januari: 20 miljoner
Februari: 30 miljoner
Mars: 37 miljoner

---------------------
Aktien
Introduktionskursen
Aktien introducerades den 17 december och har sedan dess fallit från 6 till 4 kronor. Vid börsintroduktionen fanns det alltså investerare som var redo att betala 6 kronor per aktie. Idag har aktien fallit 33 % i jämförelse med introduktionskursen, vilket minskat risken betydligt. Fallhöjden härifrån borde vara relativt begränsad(så länge företaget fortsätter att leverera). INEV innebär såklart risker, men risken är betydligt lägre nu, i jämförelse med i december.

Insider innehav
Robin Stenman VD - 1 834 793 aktier
Thomas Jansson i styrelsen - aktier ägda via bolag och privat - 1 659 764 aktier
Tomas Du Reitz i styrelsen - 50 000 aktier

Robin Stenman och Thomas Jansson (privat och med bolag) har tecknat ”lock up-avtal” om att behålla minst 90 procent av deras innehav under aktiens första år på aktietorget. VD Robin tar ut en lön på 23 000 i månaden. Hela hans ekonomiska vinning med bolaget är alltså knytet till aktiens värde. VD + styrelseordförande äger 67,59% av bolaget i dagsläget. De har alltså allt att vinna på att kursen utvecklas bra över tid.  

---------------------

Summering:
Sammanfattningsvis så har vi ett litet bolag på aktietorget som är extremt beroende av Robin Stenman, deras VD och enda fast anställda. Bolaget har tidigare utvecklat egna appar men utvecklingen sker numera via externa partners, denna del av verksamheten är inte särskilt spännande. INEV håller dock på att bygga sig en annonsplattform som innan året är slut kommer kunna presentera 100 miljoner annonser i månaden för potentiella kunder. I mina ögon är adProton värd börsvärdet med råge om detta infrias och INEV är redan på god väg. Skulle varje annonsvisning ge 1 öre så har vi intäkter på 1 miljon i månaden bara där, till det kommer sedan egna appar. Med tanke på hur insidernas innehav ser ut och att de enbart släppte runt 33 % av aktierna vid introduktionen så verkar de tro på produkten. Jag tror inte på deras nuvarande appkatalog, men tror att annonsplattformen (i med att den dragit till sig en såpass stor spelare som Plarium) kan vara en guldgruva. I mina ögon så lär det räcka med en fortsatt god ström av små goda nyheter och att företaget lyckas helt okej för att aktien ska leta sig tillbaka mot 6 kronor (50 % vinst från dagens kurs). 

Riktkurs på kort sikt (3-6 månader): 6 kr

OBS skribenten äger: 12 500 aktier i bolaget idag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar