tisdag 5 augusti 2014

2013 – mitt första år på börsen.

Förra året(2013), var mitt första år på börsen. Året var fullt av lektioner, misstag, framgångar och ögonblick som borde förevigas innan de försvinner ur minnet. Detta inlägg är en reflektion över vad som hände, vilka beslut som fattades och vilka konsekvenser de hade på avkastningen.

Mitt intresse för börsen har alltid funnits. När jag var 10 till 12 år brukade jag kolla på text-tv för att se de senaste priserna på morfars Volvo, pappas Skistar och mammas Pricer. Sedan unga dagar, har jag även läst om ekonomi i tidningen. Under de senaste 10 åren har jag läst på di.se och haft en hyfsat koll på var i konjunkturen vi har legat. Det som har saknats, är ett deltagande i marknaden. Den 11 januari 2013 togs dock det stora beslutet och pengar sattes in på ett konto på Avanza. Min första tanke var att jag skulle ha kontot för att kunna agera snabbt när ett läge öppnade sig. När jag tittade tillbaka på de senaste åren, såg jag tillfällen som när Swedbank låg i botten efter finanskrisen och Nintendo innan DS/Wii släppet som självklara köpmöjligheter. Jag ville ha möjligheten, att agera när chanser uppstod.

Fotnot: nedan följer de aktierna jag handlat med under 2013 som påverkat mig. Jag kommer inte nämna alla kortare innehav, då jag under 2013 köpt många aktier, bara för att gå ur senare samma dag. 2013 var mitt första år på börsen och många ogenomtänkta transaktioner gjordes. För att nämna ett exempel köptes KappAhl den 17 januari, bara för att säljas igen senare samma dag.

Nokia – 11 januari till 3 september

Den 11 januari, samma dag som överföringen var klar inhandlades aktier i Nokia. Under de kommande 2 veckorna genomfördes sedan ett antal transaktioner fram och tillbaka i jakt på några ynka procents vinst. Den 24 januari är min sammanlagda avkastning i Nokia en förlust på 2,4 % av insatt kapital och mitt gav ligger på runt 30,5 kr. Då aktien försätter falla, går jag den 13 februari in och dubblerar mitt innehav och sänker mitt gav till runt 27,5. Sedan faller aktien under hela våren och når som lägst 19,55 kr.

I mars 2013 under en lunchen på jobbet försöker jag sälja in Nokia till en kollega. Killen pratar då om Apple och om att han eventuellt har tänkt att handla aktier i bolaget. Jag tar upp Nokia, nämner att mobildivisionen idag värderas till 0 kr och att varje framgång borde ge ett lyft i kursen. Vidare nämner jag att Nokia-Siemens börjar gå bättre och ger han hela värde-investerings-fallet som jag läst på bloggar på seeking-alpha. Han svarar med att det går dåligt för Nokia. Detta är såklart sant. Min syn var dock att det inte spelade någon roll eftersom detta redan var reflekterat i börskursen. Frågan släpps och lunchen tar slut. Under sommaren/hösten kommer sedan sakta men säkert lyftet i aktien och då jag fortfarande trodde på bolaget köptes fler aktier den 22 juli, till kursen 26,1. I början av september köpte sedan Microsoft Nokias mobil avdelning och aktierna såldes av till en bra vinst. Ett par veckor senare stöter jag på min arbetskamrat som gratulerar mig till affären.

Vinst: 30+%
Lärdom: Om du tror på något och kursen faller, men inget i fallet har förändrats, håll hårt i dina aktier. Går kursen ner mycket och en lång tid har gått så kan det finnas anledningar att handla mer. 

CDON - 14 januari till 17 juli

Den 14 januari köpte jag aktier i CDON till kursen 34,7, jag fyllde sedan på efterhand. Min CDON investering byggde på ett liknande tankesätt som Nokia, att delarna var mer värda än börsvärdet. När bolaget sedan närmade sig Q1 rapporten 2013 så valde jag att fylla på. Jag mins att en analytiker från en bank hade besökt deras lager och kommit fram till att det såg bra ut. Efter detta höjdes riktkursen och kursen började stiga. Dagarna innan rapporten började kunder till samma bank sälja av aktier och jag följde spänt snacket på placera.se. Folk skrek sälj och varnade för att det nog var något dålig på gång. Vissa pratade om att anmäla det som hände till finansinspektionen. Dessa hade rätt och på rapportdagen kom information om nyemission ut. På rapportdagen så backade kursen över 20 % och mitt andra köp hade också slutat i katastrof. Genom nyemissionen fick jag dock teckningsrätter som jag tecknade och när allt var sålt och klart slutade mitt äventyr i CDON med en mindre förlust.

Förlust: 10%
Lärdom: Om en kurs i ett ostabilt bolag faller kraftigt dagarna innan rapport så beror det förmodligen på något. Man kan inte enbart värdera ett bolag utefter deras tillgångar om det inte har stabila kassaflöden.


Q1 - 2013

Precise Biometrics – någon dag här och någon dag där

Redan i januari 2013 läste jag om Precise Biometrics och köpte en post, denna post var såld mindre än ett dygn senare.  I maj köptes en liknande post, som jag lyckades sälja dagen efter med över 9 % vinst. Under hela 2013 gjordes sedan liknande transaktioner. Såhär i backspegeln kan jag nog ha varit en av de få som lyckades förlora pengar på företagets uppgång från 80 öre till över 5 kronor. Min tidiga tradingvinst fick mig dock att försätta. Under perioden gjordes sammanlagt 29 avslut i bolaget vilket kostade mig Courtage på 2871. Mitt Courtage gjorde att jag gick från en liten vinst till en liten förlust.

Förlust: 2-3%
Lärdom: Om en kurs befinner sig i starkt uppåtgående trend, köp och sälj inte så fort du fått/förlorat några procent. Beter man sig på det sättet, så är det mycket bättre att helt avstå från att agera i aktien.

 
Q2-2013

In och ut ur småbolag – Q3 2013

Efter att kommit ur Nokia med en bra vinst, så var det dags att ta sig vidare. Under slutet av sommaren och början av hösten spenderade jag mycket tid på placera.nu och hade börjat kolla på svenska småbolag. Under denna period rusade många småbolag på börsen. Jag hade ingen direkt plan för vad jag skulle köpa, men hade bestämt mig för att köpa in ett antal bolag som verkade intressanta. Sedan hoppades jag på att fler av dem skulle öka i värde, än antalet som sjönk. Bolagen som inhandlas var följande.

Star Valut B                   0,36-0,555             sålde dagar senare med 27 % förlust
WntResearch                 11,60-12-60           sålde en månad senare med 6 % förlust
Shelton Petroleum          25,7                        sålde samma dag med 3 % vinst
Shelton Petroleum          30,1                        sålde 2 veckor senare med 13 % vinst
Image System                0,13-0,18                sålde 2 veckor senare med 13 % förlust
Cybercom Group           2,32                        sålde 1 vecka senare med 4 % förlust
G5 Entertainment           42,1                        sålde 2 veckor senare med 14 % förlust

Totalt: Förlust på många tusenlappar. 


Förlusten i Star Valut B var nästan 5 gånger så stor som Shelton vinsten(den enda vinsten). Den var även ungefär 50 % större än de övriga förlusterna tillsammans. September 2013 var en lärorik period, då jag genom att blint följa forum-skriverier förlorade mer än halva min Nokia vinst. Bolag köptes utan analys eller aning om ifall de var billiga eller dyra. Detta ledde till att jag sålde dem, så fort det blev skakigt eller en liten vinst gick att ta hem. Därmed fanns ingen uppsida, och stor ner sida. Hade en analys gjorts innan köp, så hade aldrig Star Valut köpts. Om jag tittat närmre på Wnt, så hade jag upptäckt att jag inte har en aning om vad de höll på med. Med lite självkännedom, hade jag inte köpt ett långsiktigt bra, men ett kortsiktigt dåligt köp som Cybercom. Hade jag räknat på siffrorna, så hade G5 Entertainment sett övervärderade ut med en kurs runt 42 kronor. 

Lärdomar: Köp inte läkemedelsbolag, du förstår dig inte på dem. Köp inte företag enbart baserade på vad folk skriver i forum. Köp inte bolag som vore bra långsiktigt, om du inte orkar vara långsiktig. Köp inte bolag som du borde kunna sätta dig in i utan problem(Star Valut) utan att ens försöka sätta dig in i dem.

Starbreeze – 03 september och väldigt lång tid framöver.

Samma dag som Nokia såldes, handlade jag en post i Starbreeze. Posten kostade mig 28 öre/aktie. Köpet var från början liknande det som gjordes i de ovan nämnda små-bolagen, men när dessa såldes av efterhand, så valde jag istället att ligga kvar och fylla på i Starbreeze. När väl investeringen var gjord, så blev jag väldigt motiverad att fortsätta ta reda på mer information om bolagen. Efterhand som jag fick mer kött på benen genom att läsa på, så fick det mig att istället handla fler aktier. Starbreeze aktier inhandlades vid nedanstående tidpunkter, till följande kurser. Utöver dessa så tog jag även kortare(kortare i tid) positioner i bolaget. Transaktionerna nedan ökade dock antalet akter och alla aktier köpta vid tillfällena nedan behölls åtminstone året ut.

03 september – 28 öre
09 september – 30 öre
21 november – 65 öre (när aktien föll efter rapporten)
22 november – 59 öre
25 november – 55 öre
06 december – 54 öre
17 december – 47 öre

Starbreeze är min överlägset bästa aktieaffär någonsin och kommer även vara en del av en eventuell framtida 2014 sammanställning. På de första aktierna som köptes gjordes tillslut över 150 % vinst och de som gav sämst vinst gav 20 %.

Vinst: 20-150% beroende på vilket inköpstillfälle
Lärdomar: Om man tror på något och det går ner och allt i sin kalkyl talar för att det inte borde gå ner utan upp, så kan det vara bra att köpa mer. Bättre att ha mycket aktier i något man tror på och förstår, än att sprida riskerna till saker med sämre potential eller som man har mindre kunskap om.


Q3 - 2013

In och ut ur småbolag – Q3-Q4 2013

Under nästa kvartal försatte handeln se ut som i det föregående kvartalet. Jag lyckade bland bli Sveriges sämsta Josab trader(gick minus över 20 % under en period då aktien gick upp). Utöver Josab förlorades även pengar på PetroGrand, Prostata Lund, Karo Bio och Wesc. I procent av portföljen så var mina småbolagsaffärer tillräckliga för att vända ett annars positivt kvartal till förlust. Under perioden gjordes fortfarande ingen analys, utan småbolag köptes och såldes hej vilt utan varken målkurser eller aning om ifall det var dyrt eller billigt. Många av bolagen jag var inne i har sedan förra året rusat, andra har kraschat.

Under början av december gjorde jag också ett stort misstag. En dag blev min rädsla mig att börsen skulle gå åt skogen för stor och allt såldes av allt utom Starbreeze. Dagen mina känslor tog överhanden, var en dålig börsdag och börsen gick surt. Försäljningen slog mot portföljen och på bara den dagen så tappade portföljen flera procent(se lägstapunkten för december i diagrammet nedan), som jag vunnit tillbaka om jag stannat kvar.

Q4-2013

Summering av 2013:

Stora vinnare 1:a Starbreeze, 2:a Nokia, 3:a inget.
Stora förlorare 1:a Star Valut, 2:a Prostata lund, 3:a Josab
Köpte: Bolag som folk rekommenderade på forum + Nokia som jag själv hittat.
Sålde: Allt som jag köpt och efter kort tid kom på att jag inte ville äga.

Nyvunnen kunskap om 2013
Mängden transaktioner som genomfördes under året
Storleken på vissa av mina dåliga affärer(och hur mycket som förlorades på dem)
Hur kort tid jag ägde vissa bolag.

Kunskap om 2013, där en påminnelse krävs
Hur lite som krävdes för att jag skulle köpa något på den tiden
Hur liten andel av bolagen som jag faktiskt behöll och vågade lita på.

Nöjd med:
De 3 bolagen jag inte sålde när de gick ner (Starbreeze, Nokia och CDON) var också de 3 bolagen som jag trodde på. Dessa bolagen läste jag på mycket om och för dessa 3 bolagen hade jag en aning om vilka kurser som var höga och låga. Hade jag haft en analys som jag hade litat på i de andra bolagen så hade det förmodligen gått upp för mig att jag aldrig skulle ha köpt dem. Har man gjort sin egen analys vågar man stå kvar när det blåser och det är en av anledningarna att denna blogg skapades. Jag hade tur som hittade Starbreeze när jag famlade i mörker, men var skicklig som behöll och fyllde på när det gick ner. Nuförtiden försöker jag baser mina investeringar på kunskap och analys, nuförtiden försöker jag göra fler Starbreeze affärer, och färre Star Valut affärer.


Jag hoppas att detta inlägg kan hjälpa mig själv att fatta bättre beslut i framtiden. 2013 slutade trots allt på 61 % +, men med bara lite bättre beslut, och lite mer is i magen, så hade året istället landat närmare 90 % +.


2013






1 kommentar:

  1. Sjukt bra år! Stort grattis! Hoppas lyckas med något liknande ditt Starbreeze men det visar sig till veckan när rapporten i Lucara Diamonds kommer (tror väldigt mycket på bolaget som gått från klarhet till klarhet och har ruskigt mycket pengar i kassakistan nu, frågan är bara hur mycket som redan är inprisat i kursen?). Gått in med lite över 20% där vilket med mina mått mätt är att ligga väldigt tungt (eftersom jag har 50/50 aktier och räntor för tillfället i väntan på att nedgången ska vändas till uppgång). Lycka till framöver!

    SvaraRadera