onsdag 8 april 2015

OMXS30, Stabila bolag och rekylen hösten 2014

I Sparpodden idag pratade Günter och Jan om bolag som klarar sig ”mindre dåligt” i krascher. Det är ett väldigt intressant ämne och diskussionen är framförallt en ögonöppnare. Även stabila bolag som Telia och Axfood faller under krascher. 

Jag har en negativ grundsyn till börsen och varje kr upp som en aktie går, är i mina ögon förlorad potential och ökad risk. Sedan Finanskrisen har jag i princip trott att börsen ska ner varje år, men 2013 valde jag ändå att tillslut börja köpa aktier. Efter det har mitt intresse och min kunskap vuxit och jag har förstått vikten av att delta för att få avkastning. Min delvis ändrade inställning gör att jag just nu snarare tror på en rekyl, än ett börsras(på 6 månaders sikt). Därför har jag valt att titta närmare på hur bolagen på OMXS30 klarade den senaste rekylen.

Har lästa av all data manuellt, då jag inte var sugen på att Excel-trixa idag, så slänger in en liten reservation för eventuella fel. 

OMXS30 öppnade den 19 september på 1416 och den 15 oktober stängde börsen på 1269, ett fall på 10,37%. Jag har nedan placerat alla bolag i kategorier baserat på hur nära de följde OMXS30 under dessa dagarna. Jag har valt procentsatserna för att göra det enkelt för mig att läsa av Avanzas jämförelse graf*.

*Om OMXS30 hade fallit 8,7% under perioden så hade OMXS30 stannat på 1300 och om OMXS30 hade fallit till 1200 så hade det givit 15,7% ner. PÅ OMXS30 grafen finns fina stödlinjer vid 1200 och 1300, därav underlättar dessa procentsatserna avläsningen.


Bättre än -8,7%:

TeliaSonera, Handelsbanken, Swedbank, SEB, Tele2, Alfa Laval, Getinge, AstraZeneca


I nivå med eller lite sämre(-8,7% till -15,7):

Hennes & Mauritz, Nordea Bank, Ericsson, Atlas Copco, Volvo, Sandvik, ABB, Investor, SCA, SKF, Assa Abloy, Skanska, Electrolux, Swedish Match, Securitas, Boliden, Nokia


Sämre än -15,7%:

Kinnevik, SSAB, Lundin Petroleum, MTG,


Kommentar till de som gick sämre

  • MTG öppnade skarpt ner den 19 september på grund av bolagsspecifika nyheter (Ryssland-problem). 
  • Lundin Petroleum blev särskilt hårt drabbad av rekylen då bolaget har stark koppling till oljepriset.
  • SSAB föll i takt med råvarupriser. 
  • Kinnevik föll efter fall i deras innehav Zalando och Rocket internet
Bolagen som gick sämre än OMXS30 hade alltså alla bolagsspecifika problem. Det känns därmed som om helt andra bolag kan bli dom som ”går sämre” vid nästa rekyl.


Kommentar till de som gick bättre


Vad siffrorna däremot tyder på, är sanning i "rykten" om att Telia och Tele2 faller mindre än andra i dåliga tider. Även läkemedelsbolagen Getinge och AstraZeneca klarar sig bättre, vilket också är ”allmänt känt”. Denna gången gick även bankerna och Alfa Laval helt ok. Detta har jag ingen kommentar till.

Gissar att jag inte direkt slår in några dörrar med detta inlägget. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar