lördag 17 oktober 2015

Hur man väljer rätt Courtageklass på Avanza

Jag bränner mycket pengar på courtage i samband med köp och försäljningar av aktier. Courtage är pengarna du betalar till din bank för att få köpa eller sälja aktier. Courtage kostar mig en normal månad ofta flera tusen kronor. För några veckor sedan började jag dock tänka på courtage och grävde lite i hur mycket som egentligen försvann till mellanhanden (Avanza). På Avanza kan man själv välja vilken courtagenivå man vill ha. Jag hade, när jag började kolla på detta, courtagenivån "Small". Nedan följer de olika nivåerna man kan välja som kund till Avanza.



https://www.avanza.se/mina-sidor/min-profil/min-profil/courtageklasser.html

Frågan jag ställde mig själv var ifall jag skulle nedgradera till "Mini" och därmed sänka mitt lägsta courtage från 39 till 1 kr. En "nedgradering" hade samtidigt höjt mitt rörliga courtage från 0,15% till 0,25%. När tjänar man på att ha de olika nivåerna? Man räknar ut för vilka transaktioner det är fördelaktigt att ha "Mini" genom "39 = x * 0,0025" vilket ger 15 600. Gör man transaktioner under summan 15 600 så bör man ha "Mini". Motsvarande siffra för alla nivåerna är följande.

Mini: Upp till 15 600
Small: 15 601 -  46 000
Medium: 46 001 - 143 478
Fast Pris. Över 143 478


Hur vet jag hur stora transaktioner jag brukar göra?


Min självbild sa att jag handlade för relativt stora belopp, därav valet av "Small". De gångerna man handlar för större summor finns en större tendens att köpen fastnar i minnet än vid små summor. Vad mins du mest, när du sålde ut ett stort innehav för mycket pengar eller när du köpte en chanspost i ett minibolag för en väldigt liten del av portföljen? Jag tror att vi som människor har en tendens att vilja klassificera oss själva i en "bättre" kategori än var vi befinner oss. Vidare är det vedertaget att människor gärna betalar "lite extra" för att slippa osäkerhet och slippa tänka på saker. Vi är byggda på ett sätt som får oss att välja ett lite högre "fast pris" istället för att ta vad som är billigast. Hellre en fast elräkning varje månad, än en växlande något lägre. Hellre bunden ränta på bostadslånet än en osäkerheten som kommer med rörlig ränta. Det är skönt att alltid veta hur mycket courtage du kommer betala utan att behöva räkna på det. 

För att räkna ut vilken courtagenivå jag borde ha exporterade jag min transaktionshistorik till Excel. Med Avanzas handelsplatform går det enkelt att exportera sina transaktioner till Excel. För att göra detta väljer man "Mina Sidor", "Kontoöversikt" och sedan "Transaktioner". Välj inställningar enligt bilden nedan, det är viktigt att du väljer transaktionstypen "Värdepapperstransaktioner" för att filtrerar bort bland annat insättningar och uttag från listan. Sedan väljer du tidsperioden uppe i vänstra hörnet (jag valde 2015-04-24 till 2015-09-24). Gör du få transaktioner föreslår jag att du väljer en längre period. Sedan trycker du på "visa alla"(långt ner på sidan) och avslutar med att trycka på knappen "Exportera transaktioner till Excel".





Öppna sedan dokumentet i Excel och gå ner till slutet av listan med transaktioner. I cellen nedanför den sista transaktionen skriver du sedan följande formel (se bild nedan). Bytta ut "466" i formeln mot radnumret från den sista transaktionen i listan(blåmarkerat på bilden). Byta sedan utan 465 mot antalet transaktioner du gjorde under perioden (vilket är samma siffra som radnumret - 1).

=SUM(SUMIF($G$2:$G466;"<0")*-1+ SUMIF($G$2:$G466;">0"))/465



Om någon bryr sig om formeln så tar jag alla transaktioner som är av typen köp och vänder dem från "negativa" till positiva genom att multiplicera dem med -1 och slår sedan samman summan med summan av alla sälj transaktioner. På så sätt får jag fram antalet kronor som totalt är omsatt på kontot. Den totala omsättningen delas sedan med antalet transaktioner. I mitt fall var genomsnittssumman under perioden 11 931,498 kr. Då "Mini" är fördelaktigt för transaktioner upp till 15 600, valde jag efter denna upptäckten att byta från "Small" till "Mini".

Summan 29,83 som står nedanför 11 931,98 är det genomsnittliga estimerade courtaget jag hade betalt ifall jag haft "Mini", en nivå som är klart lägre än 39 kr(minst courtaget på "Small"). 18 174 är ungefär hur mycket jag betalade i Courtage under perioden och 13 900 är vad jag hade betalt ifall jag istället haft "Mini".

Formler jag använt för att få fram dessa summorna:
=G478*0,0025 (vad jag hade betalt per affär med mini)
=477*39 (totalt estimerat courtage med small)
=477*G479 (totalt estimerat courtage om jag hade haft mini)

Baserat på detta så förväntar jag mig att jag kommer spara runt 1 000 kr per månad i minskat courtage på att använda "Mini". Om någon har några frågor om inlägget eller behöver hjälp med att få det ovanstående att fungera så går jag att nå genom "kommentatorsfältet" och finns på Twitter.

Exemplet ovan bortser från att vissa produkter har 19 kr som lägsta courtage(även med mini). Exempel på produkter av den typen är alla aktier och värdepapper som är listade på NGM, Nordic MTF och Aktietorget. Man betalar 59 kr för att köpa aktier på aktietorget om man har courtageklassen small på Avanza.

https://www.avanza.se/prislista/oversikt/handel-sverige.html





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar