onsdag 17 januari 2018

Börsåret 2017 - information in, information ut

Detta är del 2 i en inläggsserie som sammanfattar börsåret 2017. Inlägget kommer att gå igenom information som hjärnan konsumerat (i ljud format) under året.

Jag har under hela mitt liv haft lite för dåligt tålamod för att läsa böcker. Det har fungerat och jag har tvingat mig igenom kurslitteratur med hjälp av fasta deadlines och tankar på tentor, men egentligen har jag hela tiden hellre velat ha informationen i ljudformat. Detta märkte jag redan tidigt när jag som liten lyssnade på Tolkins böcker på kassettband. På gymnasiet tvingade läraren oss att läsa de hundra första sidorna i Brott och Straff och även om jag läste första halvan (ca 300 sidor), så fullföljde jag boken som ljudbok. Boken gav mersmak. Under mina två sista år på gymnasiet och åren på högskolan lyssnade jag ofta på kurser och böcker på bussen mellan skolan och föräldrahemmet. Några år senare, skaffade jag Audible, en ljudbokstjänst ägd av Amazon och 2014 övergick lyssnandet från skönlitteratur till mer aktierelaterade saker. Under våren 2017 hade jag ett samtal med en aktievän om böcker. Under samtalet nämnde han hur han vant sig vid att lyssna på över 2x hastighet. Efter samtalet bestämde jag mig att också börja skruva upp tempot. Resultatet är att jag 2017 har lyssnat på rekordmycket information och detta inlägget blir någon form av försök att i efterhand utvärdera vad jag egentligen har fått ut av flödet, vad som har fastnat och vad jag rekomenderar.


In genom ena örat och ut genom det andra


När jag går tillbaka i min boklista och kollar på vad jag lyssnade på för något år sedan, är första intrycket hur hjärnan vant sig vid bra innehåll. Ju fler böcker man läst, desto mer krävs för att en ny bok ska göra intryck. Den genomsnittliga boken jag lyssna på idag, är även av något lägre kvalitet. Våren 2014 lyssnade jag på The Black Swan, The Warren Buffet Way, The Outsiders The Manual of Ideas och The Most Important Thing direkt efter varandra. Nuförtiden är det väldigt svårt att hitta 5 investeringsrelaterade böcker av samma kvalitet. När jag tittar på böckerna jag lyssnade på 2013-2015, finns intryck kvar från i princip alla. Från och med 2016, ser jag böcker i listan som jag i princip inte mins något från. Jag skulle till exempel inte kunna beskriva vad Beat the Crowd eller Hedgehogging handlar om. Våren 2017 lyssnade jag på "The Economics of Uncertainty" och "Tao of Charlie Munger". Trotts att det inte ens har gått ett år, kan jag inte lyfta ut en enda sak som jag är säker på att jag hörde. Det är verkligen som om vissa saker går in genom ett öra och ut genom det andra. Min teori rörande detta, är att min hjärna har börjat sålla väldigt hårt bland saker den tror att den redan vet. The Economics of Uncertainty handlar (enligt beskrivningen på Audible) om risk. Min hypotes just nu, är att hjärnan inte längre kan hålla reda på vilken information som kommer från vilken bok. När man läser sin sjunde bok om "Behavioral Economics", risk eller om Buffet, blir det svårare att komma ihåg vad som kommer ifrån vilken bok. Likaså upprepas ofta information och när hjärnan får för sig att "detta känner jag redan till", väljer den att inte ta in mycket mer. Det känns fortfarande väldigt givande att lyssna på böcker, men hjärnan kräver mer för att registrera något.

Rörande läsande och lyssnande tror jag även att absolut tid spenderad, kan vara en faktor. Även om man fattar allt som sägs i en bok på hastighet 2.1 (som är mitt max just nu), verkar det som om mängden information jag kommer ihåg, faller med ökning av hastighetsfaktorn. Baserat på 2017, är min helt ovetenskapliga känsla att hastighet 2x, gör att min hjärna kan lära sig ungefär 1.3x så mycket information i timmen som vid hastighet 1x. Jag har ett starkt plats-baserat minne och kommer ofta ihåg var jag befann mig när jag hört något. När hastigheten dras upp påverkar det även mitt platsbaserade minne, då mer information tas in i relation till tid spenderad på varje plats (om man till exempel tar en promenad med en ljudbok). Jag rekommenderar definitivt folk att skruva upp hastigheten över 1x. Men jag tror inte målet bör vara att maximera hastighet, utan istället anpassa hastighet efter informationens typ. Målet 2018 blir att fortsatt maximera hastigheten när jag lyssnar på ren information, men att sänka hastigheten tillbaka ner mot 1-1,35x när innehållet kräver reflektion. Jag kommer 2018 gå tillbaka till böcker som jag lyssnat på i för hög hastighet 2017. Jag kommer även sträva efter innehållsbaserad hastighet, i stället för maximal hastighet.


Böckerna som trots allt gjort avtryck..


Det finns enbart en bok, som jag 2018 har lyssnat på två gånger. Under våren upptäckte jag att Nassim Nicholas Taleb hade skrivit en 4:de bok (utöver de mer kända Fooled By Randomness, Antifragile och The Black Swan). När väl boken påbörjas konstaterar lyssnaren/läsaren snabbt att "The Bed of Procrustes" inte är lik de övriga böckerna. Boken är en istället för en sammanhängande text, en samling aforismer, korta och kraftfulla uttryck. Meningen nedan är från boken, och jag ser den som den bästa sammanfattningen av ett rutindominerat liv jag någonsin läst. De bästa meningarna i boken, är bland de bästa jag har läst, även om merparten passerar ut genom andra örat. Jag ser verkligen fram emot Talebs nästa bok "Skin in the game" som kommer att släppas i februari.

"If you know, in the morning, what your day looks like with any precision, you are a little bit dead – the more precision, the more dead.."

En av 2017 års mest hypade twitter böcker var "The Fourth Turning", boken spreds bland annat genom ett antal olika podcasts (som Macro Voices och 25 minuter). Boken blev kvar i huvudet då den konkretisera generationers påverkan på cykler och ger läsaren ett framwork och en möjlig förklaringsmodell till varför cykler uppstår. Det spelar egentligen ingen roll om man köper bokens slutsatser eller hur boken förklarar händelser baserat på vilka generationer som befinner sig i vilka faser vid olika tidpunkter. Det viktiga som jag tar med mig är generationsväxlingar, åldrande och upplevelsers effekt på generationers referensmallar, som förklaringsmodell till cykler. Levde du under period X och upplevde Y, är du mer benägen att agera enligt Z.

Det enskilda kapitlet som gjort störst intryck 2017 är ett kapitel från "The Power of Habit". I kapitlet beskrivs en man som förlorat stora delar av sitt minne. Mannen minns inte om han ätit frukost för 10 minuter sedan eller inte, han kan inte heller rita en karta över sitt eget hus/staden han bor i från minnet. Däremot klarar mannen av att gå en promenad, helt själv, så länge han inte blir avbruten under promenaden. Skulle mannen bli avbruten någonstans på vägen, går han vilse. Minnet av vägen han promenerar saknas, ändå vet han vilken väg han ska gå. Jag tycker historian är den bästa beskrivningen jag har läst över vanors effekt på människor. Historian exemplifierar hur människor kan utföra handlingar helt omedvetet, på ett så extremt sätt att det nästan blir komiskt. Historien (och boken!) visar både på vanors möjlighet att effektivisera, men också på deras potentiellt farliga konsekvenser.

Tar man med sig något från en bok, är den värd att läsa. Om ett koncept/en modell från en bok fastnar, har boken varit värd tiden. Ett exempel på det, är George Soros "The Soros Lectures at the Central European University". Ljudinspelningen är totalt nära 10 timmar, och en stor del av tiden tas upp av publikens frågor. Frågestunderna ger nära 0 värde att lyssna på. Däremot innehåller inspelningen när Soros med egna ord förklarar reflexivity. Under samma period som jag lyssnade på detta, läste jag Micro/Macro på Lunds Universitet. Alla teorierna som elever presenteras för under det första halvåret med nationalekonomi, är i princip någon form av steady state beskrivning av världen. Jag investerar i väldigt riskfyllda bolag, vissa av dem behöver någon form av finansiering. Under 2017 har jag omvärderat min syn på riktigt billiga skitbolag, delvis baserat på reflexiviteten som finns inbyggt i EV, om bolagen är beroende av extern finansiering. Boken fick mig att inse, att lägre pris allt annat lika, inte är bättre i 100% av fallen.

En annan mental modell som jag tar med mig, förhoppningsvis resten av livet är hur boken "The Road Less Traveled: A New Psychology of Love, Values, and Spiritual Growth" beskriver mental ohälsa. Boken beskriver psykisk ohälsa som extremfall åt något håll på skalan mellan "ej ta ansvar för sitt eget liv" och "försöka påtvinga andra att man tar ansvar för deras liv". Boken är väldigt applicerbar på mänskliga relationer. Fungerande relationer består nästan alltid av människor som tar ansvar för sig själv och inte försöker ta ansvar för den andra. Jag kommer läsa om första halvan av denna boken till våren.



Annat ljud..


2017 lyssnade jag på 34 böcker. De senaste 3 månaderna har jag enbart lyssnat på 2 av dem. Det som istället har fyllt mina öron är en grundlig genomlyssning av diverse amerikanska-podcasts. Den 20 augusti skaffade jag Podcastaddict och sedan dess har jag lyssnat ikapp på material som jag tidigare missat. Twitter var trevliga och hjälpte till med vilka jag borde ge en chans. Efter att ha givit över 20 nya poddar chansen, har jag landat i ett antal favoriter (11 st) som jag kommer fortsätta lyssna på. De 4 amerikanska som jag har fastnat mest för är följande:

Adventures in Finance: Fantastisk första säsong, där i princip varje avsnitt gav inblick i ett finansrelaterat område. Ämnen som Volatilitet, Big data, One Belt One Road och tysk fastighetsmarknad. Något sämre under sommaren/början av andre säsongen (som kom ut denna hösten), men har på senare tid åter bättrat sig. Humoristiskt och skrapar på ytan på ett sätt som förbättrar allmänbildningen inom finans och lyfter makrotrender.

We Study Billionaires: Lika mycket bokklubb som investeringspodcast. Merparten av avsnitten behandlar en bok. Mycket intressant oavsett om man läst boken sedan tidigare och vill fräscha upp minnet, eller om man aldrig hört talas om boken. De tidiga avsnitten behandlade generellt mer kända investeringsböcker än de senare. Har man inte läst så mycket finansböcker och letar efter böcker att läsa, rekommenderar jag att starta från avsnitt 1 (vilket jag gjorde).

Invest Like the Best: Podcastens värd brukar summera den som "this is who you are up against". Alla som deltar i investeringar, tävlar på sätt och vis mot varandra om avkastning. I merparten av avsnitten intervjuas framgångsrika investerare, ofta inom olika nischer och för att nå överavkastning, bör man inom ett område slå majoriteten av kapitalet som är aktivt på samma marknad. Podcasten ger insikt i olika former av alternativa investeringar och hur duktiga investerare agerar bland annat på aktiemarknaden. Kvalitén på avsnitten varierar något med gästerna och det är inte nödvändigt att lyssna på exakt alla avsnitt. Hög högstanivå!

Radiolab: Podcasten är inte ens 50% finansrelaterad, men merparten av avsnitten ger någon form av ny insikt inom något område. Varje avsnitten är som en dokumentärer, inom brett spretande områden. På något sätt lyckas Radiolab få till så att i princip alla avsnitt, oavsett ämne blir intressanta. Detta är helt klart min nya favoritpodcast, bland ej finansrelaterade.

Inför februari 2018 (och resten av året), planerar jag att återgå till spendera merparten av tiden med böcker. Jag lyssnar just nu regelbundet påföljande podcasts (20 st):

Adventures in Finance, We Study Billionaires, Invest Like the Best, Radiolab, Super Investors
Planet MicroCap, Freakonomics Radio. Macro Voices, FT Alphachat. Masters in Business, The Tim Ferriss Show, Fill or Kill, 25 Minuter, Aktiepodden, Börspodden, Drivkraften's podcast, Konsensus, Makrorådet, Market Makers, Svd Börsplus



2017 år boklista (rekommenderad läsning = grön, stay away = röd)
Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future
The Subtle Art of Not Giving a F*ck
Little Book of Sideways Markets: How to Make Money in Markets that Go Nowhere
Once in Golconda: A True Drama of Wall Street 1920-1928
The Soros Lectures at the Central European University
Influence: Science and Practice, ePub, 5th Edition

Freakonomics
The Undoing Project: A Friendship That Changed Our Minds
The Bed of Procrustes: Philosophical and Practical Aphorisms
Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future
A Whole New Mind: Why Right-Brainers Will Rule the Future
A Short History of Nearly Everything
Hedge Fund Market Wizards
The Economics of Uncertainty
The Little Book of Trading: Trend Following Strategy for Big Winnings
The Rational Optimist How Prosperity Evolves
Tao of Charlie Munger
The Art of Happiness
Barbarians at the Gate: The Fall of RJR Nabisco
Inside the Black Box The Simple Truth About Quantitative Trading
Who Moved My Cheese? The 10th Anniversary Edition
Predictably Irrational The Hidden Forces That Shape Our Decisions
The Aging BrainThe Skeptic's Guide to American History
Napoleon A Life
The Road Less Traveled: A New Psychology of Love, Values, and Spiritual Growth, 25th Anniversary Edition
Catching Lightning in a Bottle How Merrill Lynch Revolutionized the Financial World
What If? Serious Scientific Answers to Absurd Hypothetical Questions
The God Delusion
How Will You Measure Your Life?
How to Win Friends & Influence People
The Fourth Turning
The Power of Habit Why We Do What We Do in Life and Business
Mating in Captivity Reconciling the Erotic & the Domestic


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar