torsdag 4 juli 2019

Bloggen lever, men portföljen kanske dör


Vi får se om detta blir det vilda djurets sista vrål. innan gapet tillslut sluts och han kan ses som tam (och rimlig). Kör man rysk roulett tillräckligt många gånger, ryker tillslut huvudet. Det spelar ingen roll om kulans vikt marginellt justerar risken till något mer fördelaktiga än 1/6. Jag har redan spelat och vunnit (ett par gånger). Det har skett med varierande chans att lyckas. Det finns mycket regler som man alltid bör följa. Förlora inte pengar, gå aldrig all in, du dör bara en gång(så gör inte det för tidigt).

Igår mådde jag dåligt. För lite mer än en vecka sedan mådde jag också dåligt. Jag mår dock relativt bra när jag mår dåligt. Tränar lite mer och har lite svårare att hålla fokus på saker som inte känns så viktiga i relation till det som får mig att må dåligt…. annars helt okej. Jag berättade för tjejen om de tre primära anledningarna jag mådde dåligt:

  • Portföljen tappade >10% av värdet (känns som den dagliga medianutvecklingen)
  • Rädslan att jag hade missat något
  • Hjälplösheten

För lite mer än en vecka sedan tappade portföljen mer än 25% (på två dagar) och jag kände samma rädsla för att jag hade missat något. Däremot fanns inte hjälplösheten, för jag kunde fortfarande köpa mer. Sista köpet i Gravity skedde den 25 juni, till kurs 48,50 och till gissad ev/ebit 3,4 på E2019. När hela kapitalet är satsat, kan man inte satsa mer utan att ta till belåningskortet (som jag inte planerar att använda). Hade läget varit bättre hade jag kanske övervägt det. Nu tror jag bara att det egna kapitalet kommer dubblas på några månader, alltså inte det bästa läget jag sett.

Skrev lite halvseriöst på twitter för ett tag sedan att man ibland får zooma ut graferna för att hantera motgångar. Efter igår är kontot upp 31% på ett år och 290% på 3 år. Jag kan leva med det även om jag föredrog när 10 års jobb till fanns på kontot. Har dock förlängt kontraktet med min kund 1 år (är konsult), så är egentligen bara 9 år back sedan kursen toppade. Så länge man har pengar kvar att köpa för, när övertygelsen är fullständig, innebär kursnedgång högre framtida avkastning om man får rätt (OM!). Då är det lätt att vara cool. Någonstans när krutet tar slut, börjar man ta pain, utan att den förbättrar ens framtida expected return. Det är då det gör ont.

Har inte funderat på detta så länge som kloka människor (och tama vilddjur) gör, men har lyft tanken vad jag skulle ångra mest. Ett, att behålla aktierna tills kapitalet halveras igen eller två, att kasta in handduken enbart för att kursen gått ner och sedan se ett återtåg. Jag är en value guy. Jag gillar billigt skit, med en bra story. Jag definierar risk som hög värdering & anser att en risk slutar vara en risk när den är in-prisad. Det finns bättre investerare, det finns mer sansade människor och det finns säkert folk som är mycket bättre på att analysera samma bolag (och alla andra bolag). Men jag kan inte svinga på andra människors bollar och när läget uppstår att svinga på en bolltyp jag tror att jag kan, slår jag.

Jag har redan slagit, nu är det bara att vänta in och se var träffen landar. Markerna är slut och jag har inga fler ess på handen. Blir ett samtal till föräldrarna ikväll, men det är deras pengar och deras vinst om det hela spelar ut som jag tror.

Vi får se, kommer finnas kvar på twitter oavsett, men om handen förloras kanske djuret blir en tamkatt. I så fall, får jag kanske konstatera att jag försökte ta detta så långt det gick, men att jag helt enkelt valde en för aggressiv väg. Halveras portföljen en gång till, har portföljen dock fortfarande givit en 10x return på under 6 år.

Fotnot: kommer inte vara all in för alltid, så ja, kommer dumpa aktier i ansiktet på de (vilka de än blir) som köper tillbaka kursen dit jag tror den hör hemma. Lite efterhand, lite som jag alltid gör och som jag skrivit om på twitter flera gånger. Mindre distans till kalkylerat värde = högre risk & lägre exponering. En annan fotnot är att jag såklart växlar över till andra innehav om något annat ser än mer attraktivt ut. Ger inte råd, ingen som spelar rysk roulett bör göra det. Jag har full förståelse för att coola twitter tycker detta har blivit en sekt, för ja, det är ju en sekt. Väntar dock fortfarande på en fundamental sälj rekommendation från någon som kan och har räknat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar