onsdag 26 augusti 2015

Tankar om börsen - hösten 2015, del 1

Jag har aldrig varit med om en nedgång på börsen. Jag har varit med om nedgångar i aktier som jag ägt, men jag har aldrig varit med om en generell större nedgång. Mitt intåg på börsen skedde i januari 2013. Det innebär att jag missat finanskrisen 2008 och skuldkrisen 2011. 2008 satt jag istället hemma hos mina föräldrar och läste på di. Jag läste även böcker skrivna av domedagsprofeter som sa att allt skulle gå åt skogen. På den tiden följde jag nyhetsbevakningen, men inte enskilda aktier. Jag var permanent skeptisk på den tiden, vilket gjorde att jag aldrig var intresserad av att köpa något. Jag hade inte varit intresserad av att köpa Swedbank 2009 då jag ansåg att det ekonomiska systemet skulle falla sönder. Avsaknaden av aktier vid tidigare nedgångar gör dock att jag har svårt att veta hur jag ska hantera de senaste dagarnas turbulens. Jag känner mig väldigt historielös och ny.

Därför har jag börjat sammanställa data. Varför börjar han inte bara prenumerera på Börsdata(www.borsdata.se) kanske du frågar dig? På det svarar jag att det är roligare att sammanställa data själv. Det är även gratis att sammanställa data själv. Får du ett färdigt diagram är det inte säkert man förstår allt. Vidare så spenderar man mycket tid om man sammanställer själv. Det kan låta negativt, men fördelen är att man tänker på innehållet under tiden. Jag föredrar att själv skriva en analys framför att läsa en analys. Skriver jag den själv förstår jag det hela bättre. Jag tänker att samma sak gäller börsen i allmänhet.

Den enda gången jag varit med om en nedgång på börsen var hösten 2014. 2014 tappade OMXS30 10,66% på 19 dagar. 10% eller mer brukar anses vara en korrektion. Hur står sig denna sommarens nedgång mot hösten 2014?




Linjerna är väldigt olika. Höstens 2014 års nedgång ser väldigt kortvarig ut om man jämför. Det är alltså ingen tvekan om att den nuvarande nedgången är värre än 2014 korrektionen. En kort nedgång med en uppstuds efter är ett tecken på att köpare snabbt strömmar till och ser nedgången som en möjlighet att köpa. En långsammare återhämtning innebär att folk tvekar mer. Grafen för 2014 var rakt ner och sedan rakt upp. Grafen för 2015 är en kamp mellan olika tankar.


Vad finns det för andra korrektioner i närtid?


Att jämföra med 2014 känns väldigt fel. När jag tittar tillbaka så hittar jag korrektioner våren 2013 och våren 2012. Den som utspelade sig våren 2012 är nära knuten tidsmässigt till finanskrisen 2011. Att det skedde en korrektion våren 2013 (röd linje), hade jag ingen aning om. Låt oss jämföra dessa med dagens utveckling. Tryck på diagrammet om du vill se ett större diagram!




Vad man ser tydligt på grafen är att de senaste årens korrektioner har vänt efter mellan 15 och 55 dagar. Den vi just nu är inne i har sin djupaste botten (än så länge) efter 83 dagar. Den nuvarande nedgången är även djupare än de tidigare. Korrektionerna ovan känns lättare än dagens. Den från 2012 kom precis efter finanskrisen och hör till finanskrisen. Jag är inte säker på om man ska räkna 2012 nedgången som en separat korrektion eller om man borde räkna in den i nedgången 2011.

Minna tankar säger att den pågående sättningen är större än de andra i diagrammet. Därmed bör man kanske istället jämföra den med de lite djupare nedgångarna under 2000 talet. Det är för sent för den pågående nedgången att vara en ny "hösten 2014 nedgång". När jag kollar igenom OMXS30 data (som helt gratis går att ladda ner på länken nedan), så ser jag följande tillfällen på 2000-talet där börsen gått ner lika mycket eller mer än idag,

Eurokrisen 2011
Finanskrisen 2007-2008
En rekyl på 18,42% 2006
IT-kraschen nedgången 2000-2002

http://www.nasdaqomxnordic.com/index/historiska_kurser?Instrument=SE0000337842


Låt oss jämföra med 2006, den lugnaste av de 4


Som ni ser i grafen nedan är det pågående fallet i nivå med ungefär var man befann sig efter en lika lång period av nedgång 2006. 2006 nedgången var den sista stora nedgången innan en stor uppgångsfas påbörjades. Efter uppgångsfasen kraschade börsen 2008. Dagsläget är väldigt likt var börsen befann sig under 2006. Min tanke är att det snart borde vända upp om inte folk ska börja bli oroliga att vi har kommit in i en långvarig nedåtgående marknad. Jag tror att vi kommer börja närma oss ett avgörande inom de kommande veckorna som avgör mellan en längre negativ trend eller om börsen ska leta sig mot nya toppar.

Jag säger som tekniska analytiker, går börsen upp så går den upp, annars så går den ner!





Jag hade inte kontroll över mina känslor i måndags(den svarta måndagen) och sålde en del aktier. Efter dagen var jag besviken på mig själv, jag hade låtit mina känslor styra. Nu har jag en portfölj bestående av två bolag (Kopy Goldfields och G5 Entertainment) som jag tror på. Jag är redo att följa med dessa två bolagen ner och fylla på ifall börsen skulle ge vika. Jag anser även att jag kan mer än marknaden om dessa bolagen.

Fram tills nyligen satt jag bland annat med Vardia och Jays. Jag hade inte varit redo att följa de bolagen ner i en djupare nedgång. Nu har jag rensat bland kortsiktiga innehav vilket innebär att det finns gott om kapital att köpa för ifall börsen skulle gå ner. Detta kapitalet ska nu få ta det lugnt en stund. Jag känner mig just nu bekväm med att invänta den fortsatta utvecklingen lite vid sidan av. Går börsen upp och den långsiktiga trenden förblir stark så kommer börsen fortsätta att belöna bra nyheter. Fortsätter börsen belöna bra nyheter så tror jag Kopy Goldfields kommer se till så att jag hänger med index i höst. Går börsen ner så tror jag jag klarar mig bra.

Jag har givit mig själv köpstopp under 2 veckors tid(förutsatt att inget av de 2 ovanstående bolagen rasar). Om 2 veckor borde den blå linjen i diagrammet ovan ha vänt upp och närmat sig den röda. Har börsen rört sig i sidled dessa 2 veckorna så kommer jag förmodligen behålla köpstoppet 1-2 veckor till. Skulle börsen ha gått ner mycket om 2 veckor så kanske jag gör ett par mindre köp. Jag har ingen åsikt om hur jag gör ifall börsen går upp, men då jag haft ett bra sista halvår på börsen så gör det inte så mycket om jag missar ett antal procent.

Spännande höst framför oss! September är en mycket intressant månad!

Har tänkt skriva en del 2 till detta inlägget lite senare, har dock lovat många inlägg tidigare som aldrig blivit av, så man vet aldrig. Men då jag känner att jag behöver jämföra dagens börs med de tidigare större nedgångarna så blir det nog en del 2...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar